Nieuwe CEO moet dollarverlies bij Van de Velde stopppen

Ginny Gerard
Ginny Gerard moet de problemen in de VS bij Van de Velde aanpakken.

De lingerieproducent Van de Velde ziet zijn verkoopcijfer in de Verenigde Staten in de eerste jaarhelft met 17,7 procent dalen. Door sluiting van verlieslatende winkels is de totale omzet met 27,9 % gedaald. De Belgische groep blijft dus worstelen met de Amerikaanse markt. In de aankondiging van haar halfjaarcijfers zegt de groep nu dat ze in de VS meer zal inzetten op verkoop via internet. Deze zomer trok Van de Velde Ginny Gerard aan om de verliezen bij haar Amerikaanse dochter te stoppen. Gerard was daarvoor executive vice president van Christofle North America.



Gerard komt aan het hoofd te staan van de 12 Rigby & Peller winkels in New York, Atlanta, Chicago, Boston, Houston, Philadelphia en Zuid Californië. Rigby & Peller is de nieuwe naam van de vroegere keten Intimacy. In 2010 kocht Van de Velde 85 procent van de groep voor 13,5 miljoen dollar. Maar tot op vandaag bleef de Amerikaanse keten verlieslatend.

In de eerste jaarhelft van 2016 stijgt de geconsolideerde omzet bij Van de Velde met 0,5 % tot 113,4 miljoen euro. De wholesale omzet stijgt met 5,9 %, zowel in lingerie als in badgoed. De groepswinst daalt van 22 naar 21,2 miljoen euro. Van de Velde behoort tot de belangrijkste marktspelers in de sector van de luxueuze en modieuze dameslingerie. Van de Velde is overtuigd van een langetermijnstrategie gebaseerd op het uitbouwen en de ontwikkeling van de merken rond het concept “Lingerie Styling” (pasvorm, stijl en mode), en dit vooral in Europa en Noord-Amerika.

Ondertussen werd bekend dat Tony Van Doorslaere zijn job van CEO bij Van de Velde inruilt voor die van CEO bij pralineproducent Neuhaus, onderdeel van de groep Bois Sauvage. Als CEO van Van de Velde wordt hij opgevolgd door Erwin Van Laethem die overstapt van energiebedrijf Essent.