Bart Van Malderen koopt twee Braziliaanse luierproducenten

De Vlaamse ondernemer Bart Van Malderen koopt in Sao Paulo twee familiale luierfabrikanten: Mardam en Capricho. Beide bedrijven werkten aan een fusie maar die mislukte wat de weg opende voor de overname. Vorig jaar kocht Van Malderen al de Amerikaanse producent Presto. Die laatste verkoopt vooral incontinentieproducten aan institutionele klanten. Met de Braziliaanse bedrijven er bij kan de groep Drylock van Van Malderen het een volledig gamma aanbieden dat ook babyluiers en dameshygiëne omvat.



Drylock controleert nu één fabriek in Noord-Amerika, twee in Latijns-Amerika, twee in Europa en twee in Rusland. Van Malderen richtte het bedrijf zes jaar geleden op en stelde zich als doel in 2020 een omzet van een half miljard te halen. “In het begin liep alles mis wat fout kon lopen, maar ondertussen liggen we voor op schema en is er een stevige versnelling. We staan op een kantelpunt.” zegt hij in de krant De Standaard die het nieuws brengt.

Dat kantelpunt heeft te maken met de nieuwe luiers die Drylock onder de naam ‘magical tubes’ op de markt brengt. “Luiers met kanalen waardoor ze zich steviger vast zetten aan het lichaam, en je bij nacht tot 50 procent minder lekkage hebt.”, zegt Van Malderen, die de essentie van Drylock omschrijft met de term innovatie. Drylock lanceert ook als eerste een pulpvrije dunne luier. Zijn groep zou dit jaar de kaap van 400 miljoen euro omzet halen met tweeduizend mensen. Brazilië zou goed zijn voor één vierde van de omzet. Van Malderen verkocht belangrijke pakketten aandelen van de vastgoedgroep VPG om middelen vrij te maken voor de groei van Drylock.