Bussenbouwer Van Hool rijdt weg van de rode cijfers (en van België)

De Lierse bussenbouwer Van Hool zag zijn omzet vorig jaar licht dalen van 632 naar 613 miljoen euro. Toch kon het bedrijf, in handen van de gelijknamige familie, de verliescijfers achter zich laten. De cash flow steeg tot 22 miljoen euro. Een verlies van 5 miljoen slaat om in een winst van bijna 8 miljoen euro. De winst van het bedrijf stijgt recht evenredig met de delokalisatie van de productie van bussen buiten België.



In 2014 bracht Van Hool een deel productie over van Lier naar Macedonië. Vorig jaar werden evenveel bussen gemaakt in Lier als in Skopje, 600 in elke vestiging. Maar volgend jaar zal de balans voor het eerst overhellen in het voordeel van de buitenlandse fabriek. ‘We gaan 500 bussen bouwen in België en 700 in Skopje.’ zegt CEO Filip Van Hool in De Tijd. Of de busbouwer dan geen beterschap voelt door de taxshift, met lagere Belgische loonkosten tot gevolg? ‘Daar voelen we niets van. De taxshift is een lachertje. Ook tegenover onze buurlanden is het effect nul’, reageert de CEO laconiek.

In 2016 werkten er in België 400 mensen minder dan het jaar voordien. 180 jobs verdwenen door de sluiting van de verlieslatende Eos-fabriek in Bree, de rest door natuurlijke afvloeiing. Vandaag werken in België nog 3.700 mensen op een totaal van 4.500.

Ook de afdeling industriële voertuigen draagt bij tot de winstgroei. Onlangs wist Van Hool nog een megaorder binnen te halen van 488 tankcontainers voor het Duitse chemiebedrijf BASF, goed voor ongeveer 30 miljoen euro over twee tot drie jaar.