Colruyt ziet ruimte voor 20 Cru’s

everzwijnDe familie Colruyt blijft nieuwe markten zoeken in eigen land. Dat doen ze onder meer door het distributieconcept Cru uit te werken. Cru is een winkel van voedingsproducten die zich richt naar de meer kapitaalkrachtige klant. De eerste Cru opende een jaar terug zijn deuren in een oude vierkantshoeve in Overijse. Een tweede volgt in Gent. Colruyt ziet op termijn plaats voor 15 tot 20 stedelijke Cru-vestigingen. De groep combineert daarbij haar groei ambitie met investeringen in vastgoed.



Cru is er volgens de marketeers van Colruyt ‘voor en door mensen met een passie voor lekker eten, pure smaken en authentieke kwaliteitsproducten’. Het concept zoals het in Overijse werd in de markt gezet, werd de afgelopen maanden bijgestuurd en is nu klaar voor de test in een stedelijke omgeving.

De Gentse vestiging komt op een drukke passageplaats aan de Kouter. De groep Matexi bouwt de vestiging momenteel uit op de plaats van een voormalig KBC-gebouw, waarvan de historische gevels bewaard worden. De nieuwbouw heeft ruimte voor winkels en een veertigtal appartementen die eind volgend jaar bewoonbaar moeten zijn. Op die manier combineert Colruyt het industriële risico met de vaste waarde van vastgoed op een toplocatie.

De ervaringen in Gent zullen bepalend zijn voor de verdere expansie van Cru in België, zei Cru-directeur Jean-Pierre Roelands bij de voorstelling van de Gentse plannen. Over twee weken worden meer details bekendgemaakt over de derde Cru-vestiging in Antwerpen, maar Roelands zegt dat vijftien tot twintig Cru’s haalbaar zijn in België. Voor een vierde vestiging kijkt hij naar Vlaams-Brabant of Wallonië. “We willen ons niet vastpinnen op dat aantal of een timing, want de grootste uitdaging zal zijn om voldoende bekwaam personeel te vinden”, zei Roelands. “Er is potentieel, maar we moeten het goed doen.”