Familie Michielsen scoort met Miko

Michielsen Koffie, beter gekend onder zijn afgekorte naam Miko, zag zijn omzet vorig jaar stijgen met 7 procent tot 191 miljoen euro. De netto winst sprong 14 procent hoger tot net geen 9 miljoen euro. De cijfers leggen het beursgenoteerde bedrijf geen windeieren. De Kempense familie Michielsen ziet haar vermogen stijgen van 70 naar 81 miljoen euro. Daarmee klimmen ze 32 plaatsen in onze ranglijst en staan nu op 202. 



Miko omvat twee bedrijfstakken die elk zowat even groot zijn. De koffiedivisie groeide 7,8 procent. Dat was te danken aan een verkoopstijging in zowat alle markten, maar ook aan de overname van het Zweedse koffie- en waterbedrijf Smiling Faces. De Scandinavische markt staat erg sterk inzake het verbruik van koffie. De tweede divisie, plastics, zag de omzet 7,1 procent stijgen. Miko maakt onder meer plastic verpakkingen voor roomijs, boter, slaatjes en kant- en -klaar maaltijden. De afdeling profiteerde wel van een eenmalig contract in Indonesië. Daar kreeg de joint venture Innoware een grote bestelling van een tabaksproducent om promotiemateriaal te maken. Miko controleert 50 procent van die joint venture. De groep mikt er op nog meer groei. Ze bouwt er met haar partner een nieuwe fabriek, een investering van 6,7 miljoen euro.