Lotus: groeicijfers duwen slecht nieuws CEO weg

LotusDe voedingsgroep Lotus Bakeries kan terugblikken op een zeer sterke eerste jaarhelft. De speculoos- en koekjesproducent, in handen van de families Boone en Stevens, boekte in de eerste helft van 2016 een omzetgroei  van ruim 31%. De rentabiliteit groeide nog sterker, met een toename van de recurrente bedrijfscashflow met 39,3% tot 52,6 miljoen euro en een nettoresultaat van 30,8 miljoen euro. Het persbericht waarin de cijfers worden bekend gemaakt, is ondertekend door Lotus CEO Jan Boone en CFO Isabelle Maes. Dat is opmerkelijk. Beiden kwamen begin deze week negatief in het nieuwe wegens relationele problemen.



Vooral de sterke groei van Lotus speculoos en Lotus speculoospasta ligt aan de basis van de sterke resultaten. Lotus Bakeries is overtuigd van het verdere groeipotentieel van haar internationaal merk Lotus Biscoff. In 2015 werd de strategisch belangrijke keuze gemaakt om te investeren in de categorie van natuurlijke en gezonde tussendoortjes. De nieuwe merken Nākd & Trek en BEAR & Urban Fruit blijven groeien in hun thuismarkt, het Verenigd Koninkrijk.