Privé Facebook voor Rijkste Belgen in moeilijk vaarwater

Edouard Thyssen en Edouard Janssen

“Trusted Family” is de naam van een communicatie tool die werd ontwikkeld door twee telgen van de Rijkste Belgen met als doel familiale aandeelhouders beter met elkaar te laten communiceren. Een privé Facebook dus voor vermogende families. Maar de ambitie van Edouard Thyssen en Edouard baron Janssen lijkt niet van de grond te komen. Vorig jaar bedroeg het verlies 0,3 miljoen euro om uit te lopen in een even groot negatief eigen vermogen en een gecumuleerd verlies van bijna 2 miljoen euro. De revisor tekent voorbehoud aan en zet vraagtekens bij de toekomst.



De intentie was goed. Een tool creëren die de voordelen van Facebook en Linkedin koppelt aan de vertrouwelijke discretie van familiale bedrijven. Veel vermogende families die in de derde generatie of verder zitten, zien hun aandeelhouders in volume groeien en verspreid worden over de hele wereld. Publiek communiceren is geen oplossing. Discretie wel. Dat was wat ook de dertigers Edouard Janssen en Edouard Thyssen vaststelden. Samen besloten ze een oplossing uit te werken. Trusted Family was geboren.

De groep Solvay was de eerste klant. Geen mirakel. Edouard Janssen zijn familie is referentie aandeelhouder van het bedrijf. Edoaurd Thyssen is dan weer familiaal gelieerd met de familie Emsens. Beide oprichters haalden ook 1,5 miljoen euro risicokapitaal op. De tool van Trusted Family wordt ondertussen gebruikt door een 100 tal families en aandeelhouderskantoren. Een minderheid daarvan echter in België. Trusted Family raakte tot op vandaag niet uit de verliescijfers. Om dat te keren wordt gemikt op de Verenigde Staten als groeimarkt.

Er werd een nieuw business plan ontwikkelt dat over vier jaar loopt. Elk jaar zou dan een positieve cash flow hebben en in 2021 zou het bedrijf terug een positief eigen vermogen hebben. De revisor twijfelt echter aan de haalbaarheid van die plannen. Hij tekent ook voorbehoud aan tegen een bedrag van 0,3 miljoen euro aan ontwikkelingskosten die werden geactiveerd als immateriële activa. Dat kan enkel wanneer die activa bijdragen tot de winstgevendheid.


Download PDF