De Vijver Media beperkt verlies

De mediaholding De Vijver Media boekte over 2016 een verlies van 1,2 miljoen euro. In 2015 bedroeg dat verlies nog 20 miljoen euro, op dat moment hoofdzakelijk het gevolg van de mislukte lancering van de film The Loft in de Verenigde Staten. DeVijver Media overkoepelt de commerciële omroepen Vier, Vijf en Zes en het productiehuis Woestijnvis. 50 % van De Vijver media is in handen van Telenet. Minderheidsaandeelhouders zijn Corelio en het duo Wouter Vandenhaute en Erik Watté.



De Vijver Media kon zijn omzet vorig jaar optrekken van 120 naar 123 miljoen euro. 85 miljoen euro daarvan kwam uit advertenties tegenover 79 miljoen in 2015. De inkomsten uit producties daalden van 22 naar 18 miljoen euro. Dertien jaar na het derde VRT-seizoen van De Mol lanceerde Vier op 1 februari 2016 het vierde seizoen van het Woestijnvis-programma. Woestijnvis produceerde ook het satirische programma De Ideale Wereld op Canvas.

Peter Quaghebeur werd op 1 april 2016 de nieuwe CEO geworden van SBS Belgium, de holding boven de commerciële omroepen. Vier staat voor een marktaandeel van 14 % in het leeftijdssegment 18-54. SBS is op 6 oktober 2016 van start gegaan met een derde zender: naast de generalistische zender Vier en het vrouwelijke Vijf brengt de nieuwe zender Zes een programma-mix van Amerikaanse films en series. SBS noemt Zes “de grootste van de kleine tv-zenders in Vlaanderen”.


Download PDF