UPDATE – Waarom Elon Musk nog niet zo gek is

Hoe gek moet je zijn om een rode sportwagen met open dak in de ruimte te sturen, in een baan rond de zon? En wel nadat je er eerst een fake astronaut in plaatst, met zijn linkerarm nonchalant uit het raam. Op het dashboard prijkt de boodschap “Don’t Panic”. En uit de luidsprekers klinkt David Bowie. Met een rotvaart van 47.000 kilometer per uur is hij veruit de snelste wagen die er ooit is geweest. En met een beetje geluk gaat deze stunt van Tesla-eigenaar Elon Musk de geschiedenis in als de meest perfecte promotiestunt ooit.



“Thinking out of the box” is de grote hype en meteen ook de grote uitdaging voor alle marketing specialisten. Musk is wellicht één van de grootste onder hen. Sommigen zullen hem degraderen tot een ordinaire verkoper. Anderen noemen hem geniaal. Wij sluiten ons aan bij die laatste mening. Met zijn stunt zet Musk zowel zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX in het middelpunt van de belangstelling als zijn merk van electrische wagens Tesla. De rode Tesla in de ruimte, perfect in beeld gebracht op YouTube, is nu al een iconisch beeld bij de jongeren dat dezelfde kracht heeft als de eerste man op de maan.

De fake astronaut luistert naar de naam Starman, geïnspireerd door de gelijknamige song van Bowie. De dashboard verwijzing is een referentie naar het boek “The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy” dat in 1979 werd gepubliceerd door Douglas Adams en dat het verhaal brengt van Arthur Dent, een toevallige ruimtereiziger. “Don’t panic” staat op de cover van het boek.

Voor Elon Musk zelf is het simpel. De Tesla is in de ruimte gebracht door de testraket Falcon Heavy. “Zo’n testraket moet altijd een gewicht meekrijgen, zegt Musk, doorgaans een blok beton of een rots. Wij hebben gekozen voor een wagen.” Hij zegt het doodeenvoudig alsof het de simpelste zaak van de wereld is. SpaceX weigert ingenieurs in dienst te nemen die overstappen van de NASA. Die hebben leren denken in projecten over 10 jaar, klinkt het, bij SpaceX denken we in termen van 10 maanden. En dan mag er al eens iets mis gaan. Dan herbegin je toch gewoon. Zolang Musk kan betalen natuurlijk.

UPDATE

Tesla maakte bekend dat het in het vierde kwartaal van 2017 het grootste kwartaalverlies ooit heeft geleden: 675 miljoen dollar. Dat is zowat 1,2 miljoen dollar per kantooruur rekenden cynici uit. Op jaarbasis zag het bedrijf zijn omzet wel stijgen van 2,2 naar 3,2 miljard dollar. Het verlies vloeit vooral voort uit de moeilijk opstartfase van het nieuwe Tesla 3 model. En alsof dat alles nog niet genoeg is, is de rode Tesla in de ruimte afgeweken van zijn koers. De wagen is nu op weg naar een astroïdegordel. De kans op een botsing is daardoor reëel. De ultieme bliksemafleider of de voorbode van nog meer slecht nieuws?


Download PDF