Willemen stapt in bruggenproject Albertkanaal

De bouwgroep Willemen uit Mechelen gaat zeven bruggen boven het Albertkanaal verhogen tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter. Nu is die hoogte doorgaans 7 meter. Na de werken kunnen schepen passeren die vier gestapelde containers vervoeren tegenover drie nu. Vier is de norm die Europa oplegt. De werken nu gebeuren in een zogenaamde publieke private samenwerking (pps) met de Vlaamse regering, een constructie die Europa met argusogen opvolgt. Bedoeling is dat de privé partner in een pps constructie een deel van het risico op zich neemt. Na deze eerste cluster van 7 bruggen wacht nog een tweede cluster van 8 bruggen die eveneens in een pps constructie zullen worden verhoogd.



Er zijn in totaal 63 bruggen over het Alberkanaal, de belangrijkste waterweg in Vlaanderen voor goederentransport die Luik met Antwerpen verbindt doorheen de provincies Limburg en Antwerpen. Naast de 15 pps constructies werden eerder al 30 bruggen gewoon gegund. Het containervervoer over het kanaal gaat al enkele jaren in stijgende lijn. Bij de aanpassingen van de bruggen worden sommige opgevijzeld, andere worden afgebroken. Daarbij worden soms ook nieuwe wegen aangelegd. Om de huidige werken uit te voeren hebben drie bedrijven uit de Willemen groep, Franki Construct, Aswebo en Kumpen, samen het bedrijf Hye uit Zwijndrecht de vennootschap Via T Albert opgericht. De ambitie van de Vlaamse regering is alle bruggen tegen 2020 aan de Europese norm te hebben aangepast. Daarvoor werd een globaal budget voorzien van om en bij 300 miljoen euro.