Familie Corthouts [566]

Rene Corthouts - Recor
Vermogen € 32 917 000
Gekend als Recor Home
Activiteit Meubelproductie
Inplanting Hasselt
Tendens Dalend
Huidige positie 566


Het verhaal van Recor begint in 1949 in Hasselt. René Corthouts is dan 24 jaar en start met de productie van matrassen. Recor is geboren. De eerste matrassen naaide René zelf aan elkaar. Hij wilde het finale product door en door kennen én voelen, om zo de kwaliteit er van te verzekeren. Onder impuls van René – door iedereen in het bedrijf ‘pa’ genoemd – groeide Recor uit tot een grote leverancier van meubels en salons.

In 1983 komt de zoon Philippe Corthouts aan het hoofd van Recor. De meubelfabrikant had zware klappen geïncasseerd in de oliecrisis van de jaren ‘70.Maar Recor overleefde en groeide uit tot producent van kwaliteitsvolle meubels en salons voor de Belgische meubelwinkels. Recor Group telt vandaag de dag 800 medewerkers, van wie 300 bij Recor in Hasselt en 50 bij Recor Bedding in Genk. De zitmeubels worden grotendeels gefabriceerd in Slovakije en Hongarije, waar Recor nog eens 450 mensen tewerkstelt. In Hasselt worden de meubels gemaakt en worden de assemblage en distributie georganiseerd. De groepsomzet draait rond de 60 miljoen euro.

Ondertussen dient een nieuwe uitdaging zich aan. En die krijgt vorm met de intrede van de zonen Charles en Adrien Corthouts in het bedrijf. Na een interne denkoefening was het ultieme project de ontwikkeling van een eigen merk: Recor Home. Daarvoor werd beroep gedaan op verschillende jonge en lokale designers, wat resulteerde in vijf nieuwe totaalconcepten. Die concepten worden bij de klanten-meubelwinkels van Recor uitgerold binnen een partnership met de meubelwinkels. Recor blijft ook zijn naamloze meubels voor de meubelwinkels, de ‘Recor Originals’, produceren. “Recor Home komt niet in de plaats van deze meubels en salons, maar erbovenop”, zegt Charles Corthouts in de krant Het Belang van Limburg. “Als 2017 voor Recor het jaar van de investeringen in de nieuwe aanpak was, met de ontwikkeling van maar liefst tachtig nieuwe producten, dan wordt 2018 het jaar van de waarheid”, zegt Adrien Corthouts. “We gaan nu ook rechtstreeks communiceren met de consumenten, onder meer via de sociale media, om hen naar de winkelpunten te leiden. Dat is iets wat we tot nu toe nog niet deden. Precies daarom hebben we nood aan een eigen merk, dat zichtbaar is op het internet.”