Familie De Nul [15]

Jan De Nul

Vermogen € 2 752 250 000
Gekend als Jan De Nul
Activiteit Baggerwerken en bouw
Inplanting Aalst
Tendens Stijgend
Huidige positie 15


De Aalsterse baggeraar Jan De Nul moest enkele decennia terug hard opknokken tegen de grote bestaande baggeraars, te weten Dredging International van de groep Ackermans & van Haaren en Baggerwerken Decloedt. Wanneer begin jaren 1970 de megawerken werden aangevat voor de haven van Zeebrugge, viel De Nul opnieuw uit de boot ten nadele vanzijn twee concurrenten, die erin slaagden de markt, met de nodige politieke steun, voor zich af te schermen. Via een harde procedure voor de Raad van State kwam Jan De Nul toch nog aan de bak. Sindsdien is de groei van de groep niet echt gestopt. Jan De Nul groeide uit tot een wereldwijde groep die onder andere buitenlandse opdrachten afwerkt in Australië, de Filippijnen en Singapore.

In 1999 nam het bedrijf het grootste baggerschip ter wereld in gebruik, de Vasco da Gama, een investering van meer dan 100 miljoen euro. Eind 2011 kon De Nul bogen op een orderportefeuillevan 3,1 miljard euro. De focus ligt vooral op Latijns-Amerika en Oceanië. De grootste werf in 2011 was de renovatie van een olieterminal voor Statoil. Verder behoren ook de baggerwerken in de haven van Tuticorin (India) en verscheidene projecten in Brazilië tot de belangrijkste recente verwezenlijkingen. In Antwerpen kan Jan De Nul een consortium leiden dat het Deurgangckdok moet uitgraven. Dat wordt meteen de grootste havensluis ter wereld. Om de toevloed aan projecten aan te kunnen breidt de baggeraar voortdurend zijn vloot uit. Door het goed gevulde orderboekje en de constante uitbreiding werft Jan De Nul ook constant nieuwe mensen aan. In 2011 telde de groep wereldwijd 5416 werknemers, van wie veertig procent Belgen.

In 2014 verscheen er in het blad P-Magazine een artikel waarin Jan De Nul in verband gebracht werd met zandroof in de Filipijnen. Volgens het artikel zouden de putten die voor de Filipijnse kust gegraven werden, de natuurlijke kustbeschermingen aantasten. Het gevaar op overstromingen wordt daardoor ook veel groter. Het bedrijf liet deze aantijgingen niet zomaar voorbijgaan en trok met een eenzijdig verzoekschrift naar de rechter. Deze oordeelde dat het blad niet langer verspreid mocht worden. Think Media, de uitgever van P-Magazine, verzette zich tegen het verspreidingsverbod, maar verwijderde wel het artikel van de website. Uiteindelijk besliste de kortgedingrechter dat de klacht van De Nul tegen het weekblad ongegrond was.
Belangrijker voor de groep is het project in Panama waar wordt gewerkt aan de ontdubbeling van het Panama-kanaal. De Nul nam daar zware engagementen en werd meegetrokken in een imbroglio van conflicten. Het bedrijf legde een provisie aan van 103 miljoen euro voor dit project. Een andere cash cow van Jan De Nul was de uitbouw van het Suez-kanaal in Egypte.