Familie Vanherpe [71]

Guido Vanherpe

Vermogen € 291 382 000
Gekend als Panos
Activiteit Industriële bakkerijen
Inplanting Ninove
Huidige positie 71


De familie Vanherpe is actief in drie takken van de voedingssectoren via de bedrijven La Lorraine Bakery Group (brood en bakkerijproducten), Paniflower Milling Group (maalderijen) en Astra Sweets Confectionary Group (snoep en zoetwaren). De groepsomzet bedraagt meer dan 400 miljoen euro. De grootste en snelst groeiende divisie is La Lorraine met een omzet van 300 miljoen euro en een gemiddelde jaarlijkse groei van 14 procent de jongste vijftien jaar.

La Lorraine is de grootste industriële bakkerij van België en de marktleider in vers brood en verse patisserieproducten. De groep omvat zes productievestigingen. Daarnaast is ze een van de tien grootste spelers op de Europese markt van diepgevroren bakkerijproducten die door de klanten alleen nog moeten afgebakken worden, gekend als de bake off. La Lorraine is ook actief in de kleinhandel met de winkels Panos, Deli Way en The Coffee Club. ‘Met een omzet van 300 miljoen euro en een gemiddelde groei van 14 procent per jaar in de jongste vijftien jaar is La Lorraine een beetje een verborgen Vlaamse parel,’ zo scheef Trends.

De familie Vanherpe is nochtans een ervaren ondernemersfamilie. Gerard Vanherpe, de grootvader van Guido, richtte in 1939 in Gent een bloemmolen op. Ganda Molens groeide uit tot een van de belangrijkste maalderijen en breidde fors uit, onder andere via de uitbouw van Brabo Mills in Antwerpen. Daarbij werden de maalderij-activiteiten samengebracht in Paniflower Milling Group, dat naast La Lorraine de tweede pijler is waarop de familiale holding Vanobake steunt. In de jaren tachtig diversifieerde La Lorraine met activiteiten in diepgevroren bakkerijproducten en met een eigen winkelketen: Panos. Beide kenden sinds de jaren negentig een forse groei. Vooral diepvries was de motor voor de belangrijke omzetgroei van de voorbije vijftien jaar.

In 2012 opende La Lorraine twee bakkerijketens van Panos in Taiwan. Omwille van dit succes wil de groep nog 20 à 25 winkels openen in Taiwan. Ook in Oost-Europa wenst de keten nog 15 à 20 winkels te openen. Panos telt momenteel 21 verstigingen in Polen, Tjechië, Slowakije en Hongarije.