Familie Moorkens stapt uit garagesector

De Antwerpse familie Moorkens zoekt een koper voor Modis, haar netwerk van om en bij 30 garages. Een overname door de Nederlandse groep Van Mossel zou op het laatste moment zijn afgesprongen. De Europese autosector ondergaat een volledige consolidatiegolf waar nu de familie Moorkens haar conclusies uit trekt. Eerder al bewandelde grote broer D’Ieteren, invoerder van Audi en Volkswagen, dezelfde weg. Ook Mercedes stootte zijn Belgische garages af. Moorkens blijft wel actief als invoerder van de Zuid-Koreaanse merken Hyundai en SsangYong en de Japanse merken Suzuki en Isuzu, samen goed voor 5 procent van de Belgische markt.



Modis is goed voor ongeveer een derde van de jaaromzet van Alcopa, de centrale holding van de familie Moorkens. Alcopa haalde vorig jaar een omzet van bijna 2 miljard euro. De garagetak stelt ook 40 procent van de 2.300 werknemers van Alcopa tewerk, zo weet de krant de Tijd. Modis bestaat uit vier onderdelen. De belangrijkste tak, Fidenco, verdeelt onder meer de merken Ford, Volvo, Hyundai en Land Rover in twaalf vestigingen in Antwerpen en Vlaams-Brabant. Daarnaast omvat Modis ook het Antwerpse GMAN (Opel en Toyota), de Limburgse groep Bruyninx (Fiat, Citroën, Kia,…) en Autopolis, een dealergroep in de stad Luxemburg.

Alcopa tast niet alleen de markt af op zoek naar een overnemer voor zijn Belgische retailtak. Het bedrijf van de familie Moorkens wil ook zijn aandeel van 40 procent in de Franse Groupe Bernard, die Alcopa’s retailtak Modis in 2012 verwierf, verkopen. Groupe Bernard is van de grootste dealergroepen van Frankrijk. Het bedrijf staat vooral sterk in het oosten van het land. Daar baat Groupe Bernard een 50-tal concessies uit, vooral van de Franse autogroepen Renault (Renault, Nissan) en PSA (Peugeot, Citroën). De groep draait een omzet van 1 miljard euro en verkocht in 2016 52.000 nieuwe en tweedehandsauto’s. Het bedrijf uit Bourg-en-Bresse is ook een belangrijke verdeler van vrachtwagens.