ANALYSE – Mediabedrijven in Vlaanderen: groeien (of krimpen) om te overleven

Distributie en media zijn wellicht de twee sectoren die meest onder druk staan door de nieuwe disruptieve economie. Beide zijn dan ook verwant: mediabedrijven zijn immers distributeurs van nieuws. En hun klassieke model van groeiende reclameomzet door hogere verkoopcijfers lijkt helemaal ingestort. Door een consolidatiegolf is de mediasector in Vlaanderen herleid tot twee grote groepen: De Persgroep van Christian Van Thillo en Mediahuis onder leiding van Thomas Leysen. Samen hebben die de Nederlandse krantenmarkt opgepeuzeld en zo hun groei weten te bestendigen. De groep Roularta van de familie De Nolf is teruggeplooid op haar kernactiviteit, tijdschriften en lokale media, en likt nog steeds haar wonden na een mislukt Frans avontuur.



Roularta incasseert over 2017 een verlies van maar liefst 27 miljoen euro. Kernmerken van de groep zijn het tijdschrift Knack en de krant Deze Week. De omzet van Roularta daalde van 295 naar 277 miljoen euro. Zowel de losse verkoop als de reclameverkoop incasseerde klappen. In een persbericht zegt het bedrijf dat er beterschap mag verwacht worden in 2019, maar die verwachtingen naar beter weer worden al enkele jaren opgeschoven. De familie De Nolf verkocht haar kroonjuweel, een 50 % belang in de commerciële tv-en radiogroep VTM, aan medeaandeelhouder Christian Van Thillo. In haar persbericht wordt opvallend veel voorwaardelijke taal gebruikt en worden ook nieuwe woorden gelanceerd. Zo “overweegt” de groep om na de verkoop van VTM een interimdividend toe te kennen van 5 euro. Het woord “verlies” wordt vermeden en vervangen door “non cash bedrag”. Roularta kon bij de verkoop van VTM wel nog een participatie van 50 % in de groep Mediafin uit de brand slepen. Mediafin controleert de kranten de Tijd en L’Echo.

Concurrent Mediahuis van haar kant verteert de overname van de Nederlandse groep De Telegraaf. Het bedrijf, bekend van de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard en de commerciële tv-groep SBS, stevent af op een omzet van 800 miljoen euro en een cash flow van 90 miljoen euro. Dat is dus drie keer zo groot als Roularta. Waar die laatste faalde in Frankrijk, lijkt Mediahuis te slagen in Nederland. “Nederland is nu belangrijker dan België. De markt is daar drie keer zo groot als in Vlaanderen. Het geeft de groep een nieuwe dimensie en bijkomende kansen”, zegt Mediahuis-ceo Gert Ysebaert. Maar ook Mediahuis kijkt aan tegen dalende verkoopcijfers en reclameomzet. Nog volgens Gert Ysebaert werd de overname van de Telegraaf groep door de verkoop van de puzzelboekjes Keesing Mediagroep en Talpa Radio op financieel vlak al verteerd.

De Persgroep van Christian Van Thillo maakte nog geen cijfers bekend voor 2017. Net zoals bij Mediahuis zijn de Nederlandse activiteiten van de Persgroep belangrijker dan de Belgische. De omzet van de Persgroep over 2016 bedroeg 1,4 miljard euro. Daarmee is de Persgroep dus bijna twee maal zo groot als Mediahuis. Kernmerken in Vlaanderen daarbij zijn Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal en VTM.