C&A België duikt diep in het rood

De Belgische dochter van de Nederlands-Zwitserse C&A groep diepte haar verlies vorig jaar uit van 4 naar 19,8 miljoen euro. De omzet van de kleding winkelgroep daalde met 3,9 procent tot 444 miljoen euro. Het bedrijf zelf stelt dat het zijn winstmarges heeft verlaagd als antwoord op de diepe crisis die die door de distributiesector trekt. Door de lagere prijzen kon C&A zijn marktaandeel vergroten maar dat ging wel ten koste van de rendabiliteit. Verkeerde keuze dus. Niet meer verkopen maar meer winst maken biedt continuïteit.



De internetcrisis snijdt diep in de sector van de kledingdistributie. De Zwitserse keten Charles Vögele sloot zijn Belgische winkels en MS Mode België ging failliet ging. C&A verklaart de negatieve evolutie door het feit dat de hele kledingsector 300 miljoen euro minder omzet boekte. Zowel in het zomer- als het winterseizoen stond de verkoop onder druk door ongewoon weer’, zegt C&A-woordvoerder Tom Delforge in de krant de Tijd. Bovendien speelde ook de groeiende populariteit van webwinkels de keten parten.

Bovendien herstructureerde C&A zijn hoofdkantoor in Vilvoorde . Als gevolg daarvan gingen. 70 van de 570 jobs in het Europese en Belgische hoofdkantoor verloren. Om het tij te keren investeert het Nederlandse bedrijf in heel Europa 1 miljard euro om winkels te vernieuwen en zijn webwinkel versneld uit te bouwen. In België heeft C&A 138 winkels, die werk verschaffen aan 1.800 mensen. Daarnaast werken er 400 mensen op het Europese hoofdkantoor in Vilvoorde.

C&A is in handen van de zeer vermogende Nederlandse familie Brenninkmeijer. Leden van de familie wonen zowat overal in Europa met concentraties in Zwitserland en Nederland. Een aantal Brenninkmeijers wonen ook in België. Hun globaal vermogen wordt geschat op om en bij 25 miljard euro.