Colruyt herkapitaliseert Cru-concept

Cru ColruytDe distributeur Colruyt, in handen van de gelijknamige familie, pompt 10 miljoen euro in haar jongste concept Cru, een winkel van voedingsproducten die zich richt naar de meer kapitaalkrachtige klant. De eerste Cru opende een jaar terug zijn deuren in een oude vierkantshoeve in Overijse. Volgende maand opent de tweede vestiging op de Gentse Kouter. Colruyt-dochtervennootschap Puur, die de Cru-winkels overkoepelt, kijkt per 31 maart 2016 aan tegen 4 miljoen opstartverliezen. Die worden nu dus weggewerkt. Op termijn ziet Colruyt ruimte voor 15 tot 20 Cru-winkels, telkens op toplocaties waarmee de groep meteen ook investeert in top vastgoed.



Puur sloot zijn boekjaar af op 31 maart 2016 en dat met een verlies van 2,1 miljoen euro. Voor het vorige en eerste boekjaar bedroeg dat verlies 1,82 miljoen euro. Daarmee was het kapitaal van 5 miljoen euro zo goed als weggevreten. Door nu 10 miljoen bij te pompen en het het verlies weg te boeken, beschikt Puur terug over 11 miljoen kapitaal.

Vorig jaar richtte de groep Colruyt ook al de NV Puurwijn op. Dit vehikel zal de derde Cru-winkel van Colruyt herbergen. De winkel komt in Project Kanaal, het groots opgezette project van kunsthandelaar Axel Vervoordt in de oude mouterij langs het Albertkanaal in Wijnegem. De derde Cru-winkel van Colruyt moet nog voor de zomer de deuren openen in Project Kanaal. Het succes van Cru in Gent en Wijnegem zal bepalen of Colruyt zijn plannen doorzet om een twintigtal Cru-vestigingen uit te bouwen.