Dumarey grijpt naast Holden

Dumarey GHet plan dat de Belgische investeerder Guido Dumarey op tafel heeft gelegd om de Holden auto assemblage fabriek van General Motors in Zuid-Australië over te nemen, is commercieel niet haalbaar. Dat zegt General Motors zelf in een persbericht. De Amerikanen willen de fabriek sluiten. Dumarey en zijn bedrijf Punch stelden voor de fabriek over te nemen en de productie op te drijven tot 150.000 wagens. Maar de voorbije weken werd duidelijk dat Dumarey het niet zou halen. Hij kon wel rekenen op politieke steun maar zijn ervaring inzake auto assemblage bleek te licht. Tot op vandaag is Dumarey in eerste instantie actief als producent van onderdelen van personenwagens.



Volgens GM zijn de Australische drempels te hoog om het plan van Dumarey te laten slagen. Die drempels zijn dan onder meer een te kleine afzetmarkt, te hoge productiekosten en een toenemende versnippering van de markt. GM Maakte ook bekend dat de productie zal stoppen in oktober 2016. De Amerikaanse multinational gaat nu de Astra opnieuw invoeren in Australië.

Guido Dumarey is een goede bekende van GM. In januari 2013 nam hij een GM-productie-eenheid van versnellingsbakken in Straatsburg over. Daar worden ook de versnellingsbakken gemaakt voor het V6 Commodore model van Holden, een merk dat eigendom is van GM en dat nu nog in Australië wordt geassembleerd. Dumarey rekende er ook op dat de Australische regering over de brug zou komen met overheidssteun voor zijn project. Holden is, binnenkort ‘was’, de enige personenwagen die wordt geassembleerd in Australië. Vele Australische ogen waren dan ook gericht op Dumarey. Het webmagazine Motoring dat het dossier van nabij opvolgt, titelde ontgoocheld: “Punch fails first test”.