Kinepolis: Canada compenseert zwakke Europese zomer met WK en warm weer

Kinepolis CEO Eddy Duquenne

De bioscoopgroep Kinepolis van de familie Bert realiseerde in het eerste semester van 2018 38 % meer omzet met 45 % meer bezoekers. Die groei komt in eerste instantie van de in december 2017 overgenomen Canadese bioscoopgroep Landmark Cinemas. In Europa keek Kinepolis aan tegen zwakkere bezoekcijfers door een lange periode van aanhoudend warm weer en het WK voetbal. Als antwoord op het stagnerend aantal bezoekers blijft Kinepolis inzetten op meer omzet en winst per bezoeker.



Het aantal bezoekers bij Kinepolis steeg met 45% tot 17 miljoen, dankzij de Canadese expansie. De totale opbrengsten stegen tot 221,8 miljoen euro, waarbij de opbrengsten uit de verkoop van tickets, dranken en snacks toenamen met 46 %. De netto financiële schuld nam ook fors toe met 36 % 305 miljoen euro, onder meer door de overname van een aantal Nederlandse bioscopen, de dividenduitkering en het inkoopprogramma eigen aandelen.

Kinepolis wil de omzet per bezoekers opdrijven door de implementatie van zogenaamde premium ervaringen, zoals Cosy Seats, 4DX en Laser Ultra. “Ondanks het mooie weer en een minder geslaagd filmaanbod in het tweede kwartaal, slaagt Kinepolis erin om verder te groeien. Onze innovatie- en premiumisatie-strategie blijft renderen, in combinatie met een verder toegenomen operationele performantie en succesvolle expansie. De komende tijd blijft de implementatie van onze bedrijfsstrategie in de Canadese organisatie hoog op de agenda staan. Als management blijven we ook focussen op nieuwe expansie.” zo zegt CEO Eddy Duquenne in een commentaar.