Krijgt Brussel zijn Formule E race?

formule-eZaterdag 1 juli 2017. Dan moet normaal de eerste race Formule E doorgaan in Brussel. De Luikse zakenman Stephan Uhoda is er immers in geslaagd Brussel deel te laten uitmaken van het Formule E circuit. Dat circuit, waarin elektrische bolides racen, doet tien wereldsteden aan en geniet wereldwijd brede media aandacht. Een mooie zaak voor de hoofdstad na de aanslagen, dacht Uhoda. Vraag is of hij ondertussen nog geen spijt heeft van zijn beslissing. Het stratencircuit moet opgebouwd zijn rond een stedelijk icoon. Enkel Koekelberg, juist ja, met zijn basiliek, hapte toe. Tot ergernis van de buurtbewoners.



Buenos Aires, Mexico City, Monaco, Parijs, Berlijn, New York City en Montreal. Een mooie verzameling waarvan men denkt dat Brussel er graag deel zou van uitmaken. Maar blijkbaar denkt een deel van de Brusselaars daar anders over. De race zou te veel hinder meebrengen. Die hinder is echter beperkt, anderhalve week opbouw van het circuit waarbij alle wegen toegankelijk blijven, één dag race. Brussel zou wel wat positief nieuws kunnen gebruiken.

De elektrisch aangedreven racewagens halen een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur en maken niet meer lawaai dan een gewone wagen. Het stratencircuit moet tussen de 2 en 3 kilometer lang zijn. In Koekelberg zou het circuit langs de basiliek lopen en het aansluitende park dat is omzoomd met klassieke huizen. Een mooi visitekaartje voor de hoofdstad.