Nike (en Forbes) kiezen Nafi Thiam

(Foto: Nike)

Sportmerkgroep Nike heeft de Belgische atlete Nafi Thiam ingehuurd als boegbeeld voor haar wereldwijde promotiecampagne van sportleggings. Die campagne loopt onder de titel “Believe in more”. Dat mag nu voor de 22-jarige Thiam, die goud won in de zevenkamp op de Olympische spelen, geen probleem meer zijn. Te meer daar het blad Forbes haar nu ook heeft opgenomen in de lijst van de 30 meest beloftevolle jonge Europese sterren. Forbes zet de studente geografie daarmee op gelijke voet met voetbalsterren zoals Luis Suarez en Gareth Bale, of nog, de Amerikaanse actrice Sophie Turner, bekend als Sansa Stark uit de tv-blockbuster “Game of Thrones”.



Het mag dus duidelijk zijn, de marktwaarde van Nafi Thiam gaat in stijgende lijn. De jonge atlete had al langer een contract bij Nike, maar dan enkel op regionaal niveau. Nu breekt ze dus wereldwijd door. Haar leeftijd speelt daarbij een doorslaggevende rol. Thiam haar carrière kan nog wel tien jaar duren. Ze kan dus nog twee of drie Olympische spelen meemaken. Een goede investering met andere woorden. Het contract van Thiam met Nike bevat premies die gekoppeld zijn aan haar toekomstige sportieve prestaties.

Behalve met Nike heeft Thiam nog sponsorcontracten met Audi, Red Bull en het Belgische juwelenbedrijf Diamanti per Tutti. Sponsorcontracten vormen de hoofdbrok van de inkomsten van Thiam. In het gewone leven heeft ze een ambtenarencontract bij de Waalse sportfederatie Adeps. Haar goud in Rio leverde haar een eenmalige premie van 50.000 euro van het Belgische Olympisch Comité op, vrijwel belastingvrij. Die Olympische premies worden trouwens gesponsord door de Rijkste Belg.