De opmerkelijke naamsverwarring rond het Antwerpse Van Thillo Plein

De notulen van het Antwerpse districtcollege van 9 april.

Het Antwerpse districtcollege stelt voor het Kievitplein te herdopen in Mediaplein. Op dat plein bouwt mediamagnaat Christian Van Thillo momenteel het nieuwe hoofdkwartier van zijn bedrijf De Persgroep, bekend van onder meer Het Laatste Nieuws en VTM. De naamswijziging gaat nu naar de Antwerpse gemeenteraad waarna een openbaar onderzoek volgt. Daarna moet de naam definitief worden goedgekeurd door het Antwerpse schepencollege. Opmerkelijk is dat de notulen van het districtcollege konsekwent verwijzen naar Roularta die op het Kievit plein zijn nieuwe hoofdzetel bouwt. Het is precies de West-Vlaamse mediagroep Roularta van de familie De Nolf die door Van Thillo uit het bedrijf Medialaan werden gekocht om de verhuis van VTM vanuit Vilvoorde naar Antwerpen mogelijk te maken. Medialaan, de moeder boven VTM, is nu een volle dochter van De Persgroep.



N-VA districtsvoorzitter Paul Cordy bevestigt de beslissing van zijn college. Hij bevestigt ook de naamsverwarring rond De Persgroep en Roularta. “Een vervelende zaak.” zegt hij. Cordy zal laten uitzoeken waar de fout vandaan komt. De beslissing om de naam te wijzigen in Mediaplein komt er alvast niet door in het gedrang. Het bewuste plein situeert zich achter het Antwerpse Centraal Station. De Antwerpse cultuurraad gaf eerder een negatief advies over de naam “Mediaplein” en stelde een drietal namen voor die verbonden waren met die treinactiviteit. Het districtcollege volgt daar dus niet in en kiest resoluut voor Mediaplein en dus eigenlijk ook voor Van Thillo. Bedoeling is dat het nieuwe gebouw een aantrekkingsfunctie zal uitoefenen op andere mediabedrijven. Ook N-VA burgemeester Bart De Wever sprak eerder al zijn tevredenheid uit over het feit dat Christian Van Thillo voor Antwerpen kiest om er zijn hoofdkwartier te vestigen. (Lees verder onder de foto)

In 1999, bij de tiende verjaardag van VTM, stelde de toenmalige Vilvoordse burgemeester Willy Courtois voor een deel van de parking aan het VTM-gebouw in zijn stad te herdopen in het “Kleurt je dag plein”. Er kwam een officieel naambordje dat merkwaardig genoeg op het privé terrein van VTM kwam te staan en burgemeester Courtois knipte een lintje door. Nu, bijna 20 jaar later, is dat effect duidelijk uitgewerkt. In Antwerpen wil Christian Van Thillo de diverse redacties van zijn bedrijf samenbrengen tot één groot geheel en integreren met video (van VTM) om op die manier een Vlaamse digitale mediagigant uit te bouwen.