NIEUW – Opstartkosten duwen Bart Van Malderen in het rood

Bart Van Malderen met achter hem zijn zoon Jules.

De groep Drylock Technologies boekte vorig jaar een verlies van 6 miljoen euro. Het overgedragen verlies komt daarmee uit op net geen 13 miljoen euro. Met Drylock Technologies gaat Bart Van Malderen de directe concurrentie aan met de groep Ontex, de luierproducent die bijna 40 jaar terug door zijn vader uit de grond werd gestampt. Drylock maakt geen echte groepscijfers bekend. Naar eigen zeggen mikt Van Malderen op een omzet van 600 miljoen euro tegen 2020. Begin dit jaar werden nog twee Braziliaanse fabrieken overgenomen. Van Malderen heeft 200 miljoen euro klaar staan voor de expansie van Drylock.



Bart Van Malderen stapte in 2007 definitief uit het tot dan familiaal bedrijf Ontex. De opbrengst van de verkoop van Ontex werd gedeeltelijk geherinvesteerd in het industrieel vastgoedfonds VGP dat Van Malderen samen opzette met Jan Van Geet. Maar in 2012 kroop het bloed waar het niet gaan kan en zette Van Malderen Drylock op. Net als Ontex is het een producent van luiers en hygiënische producten. Van Malderen mikt daarbij op innovatie. Hij produceert dunnere luiers die niet langer pulp gebruiken als vulmiddel maar korrels. En dat lijkt te werken. De beursgenoteerde groep Ontex staat onder druk. Dat is slecht nieuws voor de familie Frère. Die is met 20 % de grootste aandeelhouder van Ontex.

Drylock werkt met fabrieken in Rusland, Italië, Tsjechië en de VS. Die draaien allemaal relatief licht verlies. Daar komen dus nu nog twee fabrieken in Brazilië bij. Het verkoopkantoor in Oekraïne sloot ondertussen de deuren wegens geen succes. Naar eigen zeggen draagt Bart Van Malderen bij verkoopgesprekken ook altijd zelf een ultradunne luier van eigen makelij. “Je moet toch tonen dat je een goed product hebt.” zegt hij daarover.


Download PDF