Rijkste Belg wil Belgische “volksbeweging” opstarten

(Foto: Jupiler)

De N-VA zal het niet graag horen, maar de Rijkste Belgische families, eigenaar van de biergigant AB Inbev, willen de komende vijf maanden hun populairste merk Jupiler vervangen door “Belgium”. Aanleiding vormt natuurlijk het WK Voetbal in Rusland. Maar er is meer. Alle verpakkingen krijgen de tijdelijke merknaam, zei Arnaud Hanset, marketingdirecteur van AB InBev West-Europa tijdens een persconferentie. De tijdelijke naam loopt samen met de campagne #wearebelgium om de Rode Duivels te ondersteunen op het WK. De bierbrouwer die al meer dan 30 jaar sponsor is van de Rode Duivels, wil naar eigen zeggen een “volksbeweging” creëren rond de nationale ploeg. Ook de Red Flames (de nationale vrouwenploeg) en de broers Borlée zullen betrokken zijn bij die actie.



Het WK vindt plaats en juni en juli dit jaar. In totaal zullen bijna 300 miljoen producten van naam veranderen. Het gaat dan zowel om verpakkingen als etiketten en glazen. Enkel de bakken blijven Jupiler. En het alcohol vrije Jupiler 0.0. Daar investeerde het bedrijf te veel geld in om die naam nu zomaar te veranderen. Een kostprijs van de campagne maakt AB Inbev niet bekend. Binnen de biergroep was er in 2016 al een gelijkaardig initiatief. Het belangrijkste merk in de VS Budweiser werd toen in de aanloop naar de presidentsverkiezingen en tijdens de Olympische Spelen, tijdelijk “America”.


Download PDF