Rijkste Belgische families spelen in op Indiase alcohol cocktail

Ankur Jain, stichter en CEO van de Indiase bierproducent 9B Beverages.

De familie Boël koopt met haar beursgenoteerde holding Sofina 28 procent op van de Indiase bierproducent B9 Beverages. Het legt daarvoor 42 miljoen euro op tafel. De biersector is de financiële basis van de AB Inbev families de Spoelberch en de Mévius. Die zijn via hun holding Verlinvest dan weer stevig verankerd in de groep Sula, de grootste wijnproducent van India. Wat trekt die Rijkste Belgische families naar de Indische drankenindustrie? Een aantrekkelijke cocktail van economische uitgangspunten. De Indiase economie groeit sterk, de middenklasse is er in volle ontwikkeling. Maar bovenal, de Indische regering schermt haar eigen alcoholmarkt protectionistisch volledig af. De importheffing op bier bedraagt 100%, die op wijn maar liefst 160%. If you can’t beat them, join them, zo redeneren de Belgen.



De alcohol markt in India behoort tot de snelst groeiende in de wereld. Een snelle stedelijke bevolkingsgroei, een middenklasse die aan consumptiekracht wint, een sterke economie, het zijn de grondslagen voor hoge verwachtingen in het alcoholverbruik. Dat verbruik stijgt nu gemiddeld met 8,8 % per jaar. Uitschieters zijn wijn en wodka met groeicijfers boven de 20%. India is de grootste whisky verbruiker ter wereld. Whisky is dan ook goed voor 60 % van alle alcohol die het land invoert. Import van wijn en bier staat sterk onder druk als gevolg van de zware taksen. Tegenover China en Europa ligt het alcoholverbruik in India nog relatief laag. Alles wijst dus op sterke groei van de eigen Indiase alcoholproducenten.

De Boëls hebben trouwens ervaring met zakendoen in India. Zo controleren ze iets meer dan 1 % van het Indiase e-commerceplatform Flipkart. De Amerikaanse supermarktgigant Walmart legde nu 16 miljard dollar op tafel om 77 procent van het bedrijf te verwerven. De familie Boël zou daarbij volgens de krant de Tijd 80 miljoen euro meerwaarde opstrijken.