Van Hool-vulkaan staat op uitbarsten

Van Hool BusNog deze maand moet de rechtbank zich uitspreken in een proces tussen de familieleden Van Hool, eigenaarsfamilie van de gelijknamige bussenbouwer in Lier en nummer 155 in de lijst van De Rijkste Belgen. Wanneer stichter Bernard Van Hool in 1974 overleed, liet hij tien kinderen achter, acht zonen en twee dochters. Ze kregen elk één vertegenwoordiger in de raad van bestuur van het bedrijf. Dat systeem werkte tot eind van de vorige eeuw, het moment waarop de twee zussen Simone en Ingrid zich lieten uitkopen. Bleek dat ze volledig buiten ‘de mannen’ werden gehouden en geen spreekrecht hadden in het bedrijf. Tegelijkertijd bleek dat vooral het vastgoed van de familie Van Hool één groot kluwen was geworden. Via de familieholding Immoroc was alles verdeeld, zo bezit elke zoon een eigen villa waarvan de andere broers mede-eigenaar zijn. Nu de generaties opschuiven en de familie versnippert over neven en nichten wordt dat een onontwarbaar kluwen.



2014/09/18, Mechelen, België. Uitreiking VOKA Awards. In picture: John Alpaerts (voorzitter VOKA), Filip Van Hool (CEO Van Hool), Jan De Wael, Louis De Wael, Mia De Wael (Vervoer Van Dievel),Bart Peeters (Purna Pharmaceuticals)  Frédéric Achten (directeur VOKA, rechtsboven).  CREDIT: Imagedesk / Benoit De Freine
Vorig jaar ontving Filip Van Hool, tweede van links, nog een VOKA Award. Nu heeft hij andere katten te geselen.

Na Simone en Ingrid lieten ook drie andere broers zich in 1999 uitkopen. Volgens de erven van Ingrid en volgens Simone werden die drie meer betaald dan zijzelf, zo bericht de krant De Tijd vandaag. Een juridische klacht volgde en de NV Immoroc bleef verlamd achter. De huidige 51-jarige CEO Filip Van Hool, zoon van de 83-jarige Denis en benoemd in 2013, wil dat dit familiaal probleem op korte termijn wordt opgelost. Van Hool wil immers fors uitbreiden in Macedonië maar de bankiers liggen dwars zolang de familiale problemen niet van de baan zijn. Immoroc blijkt een uitstaande schuld bij de NV Van Hool te hebben van om en bij 70 miljoen euro.

De familiale problemen smeulen al decennia lang onder het bedrijf. Die vulkaan lijkt nu op uitbarsten te staan. Nochtans komt het bedrijf meer vanwege sociale problemen in de media. Van Hool kampt al jaren met een zwaar concurrentieel nadeel vanwege de zware loonkost in België. Wereldspelers zoals Mercedes en Iveco hebben al hun productie al langer gedelocaliseerd. Na veel Vlaamse sociale vijven en zessen trok Van Hool naar Macedonië en pootte er een nieuwe bussenfabriek neer. De loonkost in Macedonië, annex massale overheidssteun, maken het land zeer aantrekkelijk als productielocatie. In Macedonië worden standaardbussen gemaakt voor de Verenigde Staten, 500 per jaar. Daarmee draait de fabriek op volle toeren. Filip Van Hool wil die productiecapaciteit nu tegen 2016 verdubbelen, de banken willen volgen… op voorwaarde dat de problemen rond Immoroc worden opgelost.