Dieter Penninckx, Anja Maes en Emmanuel Bracke [111]

Vermogen € 201 059 000
Gekend als Brantano
Activiteit Productie en distributie van merkkledij
Inplanting Wilrijk
Huidige positie 111


FNG Group wordt in 2003 opgericht door Dieter Penninckx, zijn echtgenote Anja Maes en hun vriend Emmanuel Bracke, 3 jonge burgerlijk ingenieurs met naar eigen zeggen “een klare visie in een op het eerste gezicht voor hen atypische markt”. De strategie bestaat erin in om Belgische modemerken met een sterk profiel over te nemen en hun groei te onderbouwen met een geolied platform voor back-en front office. Kiekeboe en Hilde & Co zijn de eerste merken die in de FNG portfolio worden opgenomen. In 2005 introduceert Fred & Ginger zijn multimerkwinkelconcept in de markt met de opening van vier eigen multimerkenboetieks. In juli 2006 worden de winkels van Hilde & Co geïntegreerd, waardoor Fred & Ginger groeit naar 10 eigen concept stores.

2008 wordt een sleuteljaar voor FNG: met een beursintroductie haalt Fred & Ginger kapitaal op om zijn verdere expansie te kunnen financieren. In datzelfde jaar opent Fred & Ginger zijn deuren in de shoppingcentra van Wijnegem en Woluwe. Eind 2008 wordt het gereputeerde kinderkledingmerk Van Hassels overgenomen, waarmee de stap naar een multiconceptstrategie wordt gezet. In 2009 volgt de overname van CKS en groeit de FNG Group tot 45 eigen winkels en meer dan 1.000 onafhankelijke multimerkenboetieks.

In 2011 groeit het aantal concept stores tot 27 Fred & Ginger-winkels, 12 Van Hassels-boetieks en 22 CKS concept stores op Belgische toplocaties. In Nederland wordt de eerste Fred & Ginger-winkel geopend. Tot slot ontwikkelt een nieuw in-huis Nederlands design team de eerste Baker Bridge-collectie. In 2012 neemt FNG Group Claudia Sträter over en verwerft ze een belangrijke positie in de Nederlandse markt met 27 concept stores en 12 corners in de Bijenkorf. Verder krijgt Baker Bridge naast een kinderlijn nu ook een damescollectie.

In 2013 neemt FNG de groep rond het Nederlandse damesmerk Expresso over en versterkt hierdoor haar verkoopsnetwerk in Nederland en Duitsland evenals haar retailpositie in de Nederlandse markt. FNG telt nu meer dan 800 medewerkers, heeft 125 eigen winkels, 30 shop-in-shop corners en de FNG collecties worden internationaal verdeeld in meer dan 1.500 multimerkenboetieks.

In 2016 neemt FNG samen met Wouter Torfs de keten Brantano over. Tegelijk gaat FNG fuseren met het Nederlandse Miss Etam. In de lente van 2018 zoekt de groep 100 miljoen euro vers kapitaal. Dat zal onder meer worden geïnvesteerd in de uitbouw van een online winkel voor de hele groep.

Dieter Penninckx, Anja Maes en Emannuel Bracke controleren samen 58 % van FNG Group. De groep is genoteerd op de beurs van Amsterdam.