D’Ieteren betaalt 506 miljoen euro voor Italiaanse luxemerk Moleskine

moleskineDe autogroep D’Ieteren verrast vriend en vijand met de overname van het Italiaanse luxemerk Moleskine. D’Ieteren is actief als invoerder van personenwagens, in de eerste plaats Volkswagen, en als eigenaar van de autoramenhersteller Belron. Nu legt de familie maar liefst 506 miljoen euro op tafel om het Italiaanse luxemerk Moleskine over te nemen. Moleskine is als lifestylemerk bekend voor haar notitieboeken en schrijfaccessoires. D’Ieteren zei al langer dat het op zoek was naar een nieuwe activiteit om de tanende autoverkoop te compenseren. Maar deze overname is echt wel gewaagd.



D’Ieteren heeft een overeenkomst getekend om een participatie te verwerven van 41,00 % in Moleskine. Die groep is een beursgenoteerde Italiaanse vennootschap met hoofdzetel in Milaan, en nu in handen van de investeringsfondsen Syntegra Capital en Index Ventures. De overnameprijs waardeert het eigen vermogen van Moleskine op 506 miljoen euro. D’Ieteren betaalt daarbij 2,4 euro per aandeel. Op de beurs van Milaan sloot Moleskine vandaag af tegen 2,15 euro.

Moleskine is een inspirerend lifestylemerk met mondiale draagwijdte. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt notitieboeken en schrijf-, reis- en leesaccessoires onder een iconisch merk via een multichannel distributiestrategie. Eind juni 2016 telde het bedrijf 431 werknemers. Het verkoopt haar producten in 114 landen. De regio’s EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), Amerika en Azië-Pacific vertegenwoordigden respectievelijk 43 %, 39 % en 18 % van de totale verkopen in 2015. Moleskine heeft een winstgevend bedrijfsmodel. In 2015 bedroegen de verkopen, bedrijfsresultaat en nettowinst respectievelijk 128 miljoen euro, 35 miljoen euro en 27 miljoen euro.

D’Ieteren is verplicht een globaal bod uit te brengen op Moleskine. Bedoeling is dat het bedrijf van de beurs weg wordt gehaald. D’Ieteren wil de 506 miljoen euro financieren uit eigen middelen en via bankleningen.


Download PDF