Familie Colruyt pompt 2 miljoen euro in Smartmat

smartmatDe familie Colruyt, bekend van de gelijknamige distributieketen, pompt 2,25 miljoen euro in Smartmat. Dat jonge Antwerpse bedrijf levert maaltijdboxen aan huis. Die boxen bevatten alle ingrediënten die nodig zijn om een afgewerkte maaltijd te bereiden. Winkelen is dus niet meer noodzakelijk. Op die manier sluit Smartmat aan bij de core business van Colruyt. De markt van thuisleveringen is in volle ontwikkeling. De Duitse groep Hello Fresh is met name zeer agressief in haar marktstrategie.



De intrede van Colruyt loopt over de vennootschap DA Management die 100 % controleert van Smartmat. In ruil voor de financiële inbrengt verwerft Colruyt via haar familiaal investeringsvehikel Korys 37,5 procent van DA Mangement. De overige aandelen zijn in handen van Anders Asarby, van Zweedse afkomst en oprichter van Smartmat, en Philippe Geldof. De familie Colruyt houdt wel een troef achter de hand. Mocht DA Mangement in liquidatie gaan dan heeft ze prioritair recht op een uitgekeerd voorkeurbedrag van 1,5 miljoen euro.