8 miljoen vers kapitaal voor Joyn Belgium

Het bedrijf Joyn Belgium ziet zijn kapitaal in twee stappen verhoogd worden van 3,2 naar 11,8 miljoen euro. Joyn is jong en ambitieus. Het bedrijf ontwikkelt en exploiteert een aantal apps waarmee consumenten digitaal punten kunnen verzamelen bij algemene aankopen. Nu staat het bedrijf voor 1,6 miljoen klanten die punten verzamelen bij 6.200 handelaars. Tegen eind volgend jaar moeten dat er 3 miljoen zijn bij 20.000 handelaars. Aandeelhouders van Joyn Belgium zijn de uitgeversgroep Mediahuis (oa. Het Nieuwsblad en SBS) en de banken ING en KBC. Beide laatste controleren ook het betaalsysteem Payconiq dat gekoppeld is aan de Joyn-kaart: betaal met Payconiq en ontvang een Joyn punt.



Het moet iets te maken hebben met het vroegere succes van Artis-Historia punten, of prentjes in de chocoladerepen van Côte d’Or. België voert al enkele jaren de Europese koplijst aan inzake bonnengebruik met een gemiddelde van 6,6 ingeruilde bonnen per Belg per jaar. Gemiddeld geeft zo’n bon recht op een korting van 0,80 euro. Zo besparen we samen jaarlijks meer dan 100 miljoen euro.

En als het aan Joyn ligt gebeurt dat niet langer met papieren bonnen in een uitpuilende portemonnee maar wel met één app op je smartphone. Een app van Joyn natuurlijk. Het bedrijf wordt geleid door Frank Bekkers die daarvoor Mobile Vikings vorm gaf. Afgelopen zomer kreeg het bedrijf 2 miljoen euro extra kapitaal. Nu dus nog eens vier keer zoveel. Naast interne groei, lonkt ook het buitenland. Joyn mikt daarbij op markten met minstens 20 miljoen potentiële klanten.