90 miljoen dividend voor Faymonville

De constructeur van aanhangwagens voor speciaal transport Faymonville, in handen van de gelijknamige familie, keert over 2016 een dividend uit van 90 miljoen euro. Tegelijkertijd wordt het bedrijf ondergebracht in de Luxemburgse holding Max International. Een woordvoerder van het bedrijf wijst er op dat het dividend niet naar de familie Faymonvile gaat maar door Max International zal worden geherinvesteerd in de operationele uitbouw van het bedrijf.



Faymonville is producent van aanhangwagens voor speciaal transport van 15 tot 15.000 ton met productie in België, Luxemburg, Polen, Italië et Rusland. De voertuigen worden in de markt gezet onder de naam Max. Over 2016 werd een groepsomzet behaald van 198 miljoen euro, goed voor een netto winst van 23 miljoen euro. De Faymonville groep heeft de voorbije vijf jaar voor een totaalbedrag van 50 miljoen euro in haar productievestigingen geïnvesteerd.

De dochter Max Rental is met Max Rental Slovakia ook actief in de Slovakije. Volgens persberichten verdenkt het gerecht Max Rental er van vrachtwagens met Slovaakse nummerplaat en chauffeur te verkopen terwijl die vrachtwagens in België worden geproduceerd en opgeleverd. In een reactie zegt de woordvoerder van het bedrijf dat de dochteronderneming Max Rental, die de internationale verhuring en financiering van trekkers en aanhangwagens zonder chauffeur tot doel heeft, in het kader van een belastingcontrole een akkoord met de belastingadministratie bereikte. “Het gerecht werd niet betrokken in dit dossier. Max Rental heeft enkel de verhuur en de leasing van trekkers en aanhangwagens als activiteit. We bouwen geen vrachtwagens et hebben geen relatie met de chauffeurs.” aldus de woordvoerder.

Het gerechtelijk onderzoek kadert in het bredere gerechtelijk onderzoek naar de inzet van buitenlandse chauffeurs. In dat dossier werd Roland Jost even opgepakt. Jost is nu ook bestuurder van Max International. “Roland Jost is weliswaar lid van de raad van bestuur van Max International, maar hij is niet actief in de verhuurvennootschap of in andere operationele vennootschappen van de groep.” aldus nog het bedrijf.