Na vijf jaar verliescijfers slaagde de groep CRG, voluit Claes Retail Group, er vorig jaar in opnieuw winst te maken. CRG staat voor de kledingketens JBC, Mayerline en CKS. De omzet van de groep steeg vorig jaar, per eind januari 2022, van 148 naar 191 miljoen euro. Het verlies van 13 miljoen in 2020 werd omgebogen in een winst van 3,3 miljoen euro. Op het niveau van het moederbedrijf werd het overgedragen verlies teruggebracht van 81 naar 75 miljoen euro. Bij de keten JBC is de online omzet na een inhaalbeweging de voorbije jaren nu goed voor 15 %. CRG is in handen van Ann en Bart Claes. Die laatste blijft voorzichtig inzake verwachtingen voor dit jaar.
CRG heeft een sanering achter de rug waarbij in de jaren 2018 en 2019 16 verlieslatende winkels werden gesloten. De groep exploiteert nu 176 winkels, waarin 1.400 mensen werken. ‘Stenen winkels blijven belangrijk’, zegt Bart Claes daarover in de Tijd. ‘We zien dat mensen na de lockdowns weer massaal naar fysieke winkels gaan. De mens is een sociaal dier en winkelen is een sociale activiteit.” In 2020 is de e-commerce fel gegroeid door de winkelsluitingen. Maar die groei wordt nu gecorrigeerd. JBC zag zijn onlineomzet in 2020 maal 2,5 gaan. In 2021 daalde die terug met 8 procent. Ook dit jaar verwacht Claes een lichte daling. 15,5 procent van zijn omzet boekt JBC online. Bij de zusterketen CKS gaat het om meer dan 20 procent. Mayerline, dat een ouder publiek aantrekt, zit aan 9 procent. In het licht van de losgeslagen inflatie mikt Claes dit jaar op stabiele cijfers.