Beaulieu: mooi maar moeilijk

De West-Vlaamse industriële groep Beaulieu heeft de pers uitgenodigd, voor het eerst in meer dan 10 jaar. Er viel dan ook heel wat te vertellen. De familiale groep bereikte een ‘historisch akkoord’ met de Bijzondere Belastingsinspectie. Daarmee komt een einde aan een decennia oud publiek geschil. Tegelijkertijd zag het bedrijf een deel van zijn topmanagement verdwijnen met zijn CEO Geert Roelens voorop. Geruchten willen dat er financiële problemen waren met Roelens. Maar over al die zaken werd op op de persconferentie met geen woord gerept.



Beaulieu is in handen van drie nazaten van de textielmagnaat Roger De Clerck die in 2015 kwam te overlijden. Sterke man van de groep is nu zijn zoon Francis De Clerck. Maar die bleef afwezig op de persconferentie. “We zullen altijd een discreet bedrijf blijven.” reageerde zijn schoonbroer Stefaan Colle die wel present was. Over “het verleden”, lees de BBI en het vroegere management, wou Colle niets kwijt.

Wat weten we dan wel? Dat Beaulieu vorig jaar een recordomzet haalde van 1,7 miljard euro, met 4.500 werknemers wereldwijd en een cash flow van 10 procent. Slechts een heel klein deel daarvan komt nog uit tapijt. Vinyl, laminaat, naaldvilt en kunstgras zijn nu de belangrijkste producten. Belangrijkste uitdaging is de vernieuwing voort te zetten die onder Geert Roelens werd ingezet. Roelens is opgevolgd door Francis De Clerck. Beaulieu zag ook marketing directeur en financiële directeur vertrekken. Pieter-Jan Sonck werd de nieuwe financiële man terwijl An Buysse aangetrokken werd als HR-directeur. Buysse komt over de de brouwersgroep AB Inbev.