Broers Wahba verkopen data pionier Infobel

Marc Wahba (Foto: LinkedIn)

Dertig jaar terug, in 1995, besloten de broers Alain en Marc Wahba in te stappen in de openvallende informatiewereld. Ze beslisten de telefoonboeken te digitaliseren en te verdelen op zoekbare cd-roms. Initieel samen met het toenmalige Belgacom, nu Proximus, later zelfstandig. Hun parcours was niet zonder vallen en opstaan, zeker wat betreft de voortdurende aanpassing aan nieuwe bijkomende informatie inzake adressen en telefoonnummers. Later breiden ze hun aanbod internationaal uit met distributie via internet. Nu zijn er twee nieuwe ondernemers die dit geheel aan informatie willen inbouwen in een AI format. De broers Wahba bouwden elk een vermogen op van om en bij 10 miljoen euro met Infobel. Nu komt daar dus de verkoopsom bovenop.

Over 2023 boekte Infobel een nettowinst van 2,7 miljoen euro tegenover 1,4 miljoen het jaar daarvoor. Naar verluidt zijn de grote tech bedrijven zoals Google, Yahoo! en TomTom ooit klant geweest of nog steeds klant van het Brusselse bedrijf. Marc Wahba controleert 50 % van Infobel via de holding Structural Data & Management Capital, zijn broer Alain controleert de overige 50 % via Oakland Invest. Die laatste bouwde een vermogen op van 11 miljoen euro, de eerstgenoemde van 9,8 miljoen euro per eind 2023. De verkoopsom nu is niet bekend maar kan oplopen tot 10 of 15 keert de gemiddelde nettowinst van de voorbije jaren.



De broers Wahba verkopen hun bedrijf aan Datasharp, een nieuw opgerichte holding van de ondernemers Antoine Bruyns en Didier Baclin. De eerste wordt CEO, de tweede CTO van Infobel. Zij krijgen in de deal de steun van Strada Partners, de durfkapitaalspeler van de investeerders Matthias Vandepitte (ex-Fortino) en Bart Wouters (ex-Bain). Antoine Bruyns was zakenbankier, gespecialiseerd in tech, bij JPMorgan in Londen, Baclin werkte voor de Britse digitale bank Zopa. Beiden willen de data van Infobel nu gebruiken als eerste basis voor de uitbouw van een nieuwe ‘location intelligence’, een bedrijf dat wereldwijd adressen beheert en verdeelt met AI toepassingen.

Het beheer van massadata is geen sinecure. Dat mocht Infobel alvast ondervinden. “Op zowel de Belgische als internationale versie van Trustpilot staan heel wat klachten van mensen die de afgelopen jaren klaagden dat hun telefoonnummer ten onrechte werd gekoppeld aan bedrijven, of dat er verkeerde gegevens voor hun onderneming werden gebruikt. Daarbij klagen sommigen ook dat ze vaak ten onrechte worden gecontacteerd en Infobel zelf moeilijk kunnen bereiken.” zo schrijft het gespecialiseerde Data News.