Champions League: geld belangrijker dan sport

champions-league3,2 miljard euro per jaar. Dat duizelingwekkend bedrag wil de UEFA ophalen met de verkoop van de TV-rechten voor de Champions League en de Europa League voor de periode 2018 tot 2021. De rechten zullen zeker exclusief via betaaltelevisie worden opgebracht. Dat is voor het eerst. Klassieke open TV-omroepen kunnen immers niet meer concurreren met deze grote bedragen. Het feit dat de UEFA kiest voor betaal-TV in plaats van open netten, is een indicatie dat voor de voetbalorganisatie geld belangrijker is dan populariteit. Er zijn immers meer kijkers op de open netten dan op betaal-TV. Alleen betalen ze minder.



De procedure voor de verkoop van de rechten start vandaag. Eerst worden de rechten voor China afgewerkt, daarna volgen Japan en Europa. Tegen begin 2018 moeten alle contracten, en het geld, binnen zijn. De globale opbrengst van 3,2 miljard euro ligt 28 % hoger dan de vorige offerte die 2,5 miljard euro opbracht.

De helft van die opbrengsten van de verkoop gaat naar de vier belangrijkste competities, te weten de Premier League (VK), La Liga (Spanje), Serie A (Italië) en de Bundesliga (Duitsland). Het feit dat het UEFA-aanbod de vier top competities aanbiedt, maakt het een zeer sterk product. De ploegen van deze competities halen 80 procent van hun inkomsten uit TV-rechten.