Christian Van Thillo ziet winstgroei van de Persgroep uitvlakken

De Persgroep, het mediabedrijf van Christian Van Thillo, boekte vorig jaar een groepsomzet van 1,45 miljard euro. Dat is evenveel als in 2016. De winst kon echter niet het recordjaar 2016 evenaren. Bij een licht gedaalde cash flow loopt de netto winst terug van 117 naar 110 miljoen euro. De overname van de 50 % in Medialaan van de familie De Nolf zorgt er voor dat de Persgroep niet langer quasi schuldenvrij door het leven gaat. In 2018 groeit die schuld van 21 tot 220 miljoen euro. Van Thillo noemt die overname van Medialaan het belangrijkste feit van 2017.



De 100% verwerving van het audiovisueel bedrijf Medialaan (televisie met onder meer VTM, radio, mobile, internet) moet een fusie mogelijk maken van Medialaan met de uitgeefactiviteiten van De Persgroep Publishing (onder meer Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal). Op die manier wil Van Thillo een geïntegreerd multimediabedrijf uitbouwen dat alle troeven heeft om online en offline leidend te zijn in de consumenten- en advertentiemarkt. De convergentie van alle mediavormen op het internet speelt hierin een essentiële rol. In een commentaar noemt Van Thillo dit pionierswerk. Voor dit jaar wordt een omzetgroei voorspeld van 10 %, voornamelijk als gevolg van de overname van Medialaan.