Colruyt mikt op groei in Wallonië

jef-colruyt
Jef Colruyt

De familie Colruyt investeert dit jaar 380 miljoen euro in de opening van 18 tot 20 winkels. Voor Colruyt is de Belgische markt zeker nog niet verzadigd. Op termijn ziet de groep nog ruimte voor 30 tot 40 bijkomende Colruyt supermarkten, 80 nabijheidswinkels Okay en 30 Bio Planet winkels, vooral in Brussel en Wallonië, en enkele Cru winkels. Met dat laatste concept wil Colruyt een antwoord bieden op de vraag van naar authentieke en iets duurdere kwaliteitsproducten.



Colruyt CEO Jef Colruyt zegt één en ander in de beurskrant L’Echo. Zijn groep zit op om en bij 500 miljoen euro cash en veel investeerders vragen zich af wat de plannen zijn van de familie met al die cash. Die cash positie werd nog versterkt met de verkoop van de Franse groothandel Pro à Pro, die stond voor een omzet van 670 miljoen euro.

Colruyt kan alvast inspelen op een aantal lokale fenomenen. Door de toenemende accijnzen op alcohol in België zien ze de verkoop van alcohol in hun drie winkels in het Groot Hertogdom Luxemburg pijlsnel stijgen. Ook tussen Frankrijk en België is er heel wat grensverkeer. Zo komen Fransen naar België om betere kwaliteit vlees aan te kopen. De opbrengst van Pro à Pro wil Colruyt trouwens in Frankrijk herinvesteren in de opening van 7 tot 10 nieuwe winkels per jaar. Het mikt daarbij op het noorden en het westen. In zuidelijke richting wordt niet dieper gegaan dan Lyon. De Franse activiteit van Colruyt is nog niet winstgevend maar de cash flow is volgens Jef Colruyt op de goede weg om binnen enkele jaren rendabel te worden.