Cracco, Rodania en K3

Cracco RodaniaNog voor de start op Vier morgen van een nieuwe serie The Sky is the Limit, heeft het programma al een nieuw BV-koppel gecreëerd: Philip Cracco en zijn echtgenote Aisha Van Zele. Cracco staat voor een gekend vermogen van 80 miljoen euro. Maar zijn verschijnen in het ‘kijk binnen bij miljonairs’ programma is geen toeval. Cracco kocht in de lente van 2015 de holding Montebi over. Die overkoepelt een aantal luxemerken waaronder de uurwerken Rodania. Target van Montebi is de doorsnee consument. Een hype rond Cracco en Van Zele kan de interesse voor Rodania enkel maar aanzwengelen.



Philip Cracco maakte fortuin door samen met Conny Vandendriessche de uitzendgroep Accent uit te bouwen. Het uitzendbureau, gestart in 1995, bestaat nu uit de merken Accent Jobs, Covebo, Abylsen, Logi-technic en Peak6, samen goed voor bijna 200 kantoren. Het bedrijf werd ondertussen door de oprichters verkocht aan de groep House of HR.

Na de verkoop van Accent, ging Cracco op zoek naar een nieuwe uitdaging, zoals dat heet. Voor hemzelf kon die uitdaging alle richtingen uit. Ultiem vertaalde dat zich in de overname van Montebi, de groep boven de uurwerk- en juwelenmerken Rodania, Olivier Strelli (onder licentie), Maurice Lacroix, Nona, Bruce, Innocence, Kipling, Timberland en Michel Herbelin. Cracco kocht het bedrijf over voor een ongekend bedrag van het investeringsfonds BV Capital Partners. De uurwerken van Rodania zijn goed voor ongeveer de helft van de omzet van Montebi die staat voor 15 miljoen euro.

“Ik wilde op mijn 53ste gewoon een nieuwe uitdaging, zo vertelt Cracco daarover. Dat kon wat mij betreft even goed een bedrijf geweest zijn dat pakweg wc-papier verkocht. Als het maar een uitdaging was. Alleen had zo’n deal wellicht veel minder media-aandacht gekregen dan de overname van een iconisch merk.”

Die media-aandacht heeft de ondernemer met West-Vlaamse roots nu konsekwent doorgetrokken. “Er is werk aan de winkel, zegt Cracco in Trends. Montebi draait amper break-even en geeft de indruk van een schone slaapster. Rodania zelf mist een profiel, ook al heeft het veel potentieel. Het is een uurwerk voor de middenklasse, maar blijkbaar is dat niet erg duidelijk. We moeten er in de eerste plaats het stof afkloppen, en weer opblinken. Zoals je dat met een oldtimer doet. Als zo’n wagen er weer helemaal staat, wekt hij interesse op. Zo zal het ook moeten gaan met Rodania. Vandaag weten we niet wat de echte waarde is van het bedrijf, dat veel voorraad aanhoudt. Dat moet nu allemaal bekeken en berekend worden. Dit bedrijf heeft net iets te lang geslapen.” The Sky is the Limit zal helpen bij het ontwakingsproces.

Xcor

De overname van Montebi lanceert Cracco en zijn exotische echtgenote definitief in de vaart der BV-volkeren. De snelle creatie van een K3-uurwerk door Rodania, verkoopprijs 49 euro, is daar een voorbeeld van. Maar ook andere BV’s worden betrokken in de nieuwe marketingstrategie van Montebi. Cracco heeft alvast ook zichzelf in de serie en in de media verankerd. Hij ambieert een ruimtereis te maken en zat vorig jaar al in een raketsimulator. Ook dat zal te zien zijn in de serie. Oh ja, Cracco stapte ook al in het bedrijf Xcor van de Nederlandse miljonair Michiel Mol. Xcor is pionier in commerciële ruimtevaart.