De Belgische corona waanzin voorbij: gratis Railpass kost 913 miljoen euro en zal nooit werken

(Foto: NMBS)

Wanneer je denkt dat je alles gezien hebt in dit land, is er altijd wel iets of iemand die er nog een schepje bovenop doet. Nu zijn dat blijkbaar de groene politieke partijen. Tijdens de superkern van zaterdag werd beslist dat alle Belgen een gratis Rail Pass krijgen, geldig voor tien ritten tussen 1 juli en 31 december. Ook werd het supplement om een fiets op de trein mee te nemen tijdelijk geschrapt. Bedoeling is, zo klinkt het officieel, het toerisme in eigen land te stimuleren. Klein detail, de NMBS, toch enigszins betrokken partij in deze, is niet geraadpleegd en weet van niets. Bij de NMBS weet niemand wat ze moeten aanvangen wanneer die 11 miljoen Belgen ook echt die 10 treinritten gaan opnemen. Want voor die 110 miljoen extra zitplaatsen en ritten in het najaar 2020 zijn er in 100 jaar nog geen treinen genoeg. Een Railpass met 10 ritten kost 83 euro. Maal 11 miljoen inwoners is een kostenplaatje van 913 miljoen euro. Alstublieft. Maar één ding is zeker: alle Belgen die de gratis treinen nemen, kunnen hun gratis mondmasker dragen dat ze de voorbije dagen in hun brievenbus ontvingen. Inclusief het filterpapiertje waar minister van Justitie Koen Geens ging voor zorgen. Alhoewel, gratis? Allemaal betaald met belastinggeld. Wat zegt u? U hebt niet gekozen voor die gratis treinkaart? U wil die niet? Pech. Dat is dan democratie. 

Wie alvast van haar stoel viel bij het vernemen van al dit heuglijk nieuws, is NMBS topvrouw Sophie Dutordoir. “De manier waarop gisteren zonder enig overleg een beslissing is genomen, stelt evenwel zeer ernstige vragen.”, zo tweette ze dit weekend. “Gratis uitdelen van toeristische treinpassen aan alle Belgische residenten stelt de vraag van de sanitaire veiligheid van reizigers en personeel. De NMBS zal die veiligheid waaraan ze de laatste maanden bijzonder hard heeft gewerkt onder geen beding in gevaar laten brengen.” Daarom vraagt ze onmiddellijk overleg “en alle noodzakelijke hulp om elk risico op overbezetting van treinen en perrons te voorkomen. Parallel dienen de logistieke en financiële aspecten dringend uitgeklaard.”