De Persgroep slorpt Humo op

PersgroepDe NV De Persgroep Publishing slorpt de NV Humo op. Het weekblad verliest daarmee zijn eigen juridische structuur. Humo werd eerder dit jaar door de Persgroep overgenomen van Sanoma samen met de titels Story, TeVeBlad en Vitaya. De Persgroep Publishing, één van de belangrijkste dochters van de gelijknamige mediagroep in handen van Christian Van Thillo, is uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal en Goed Gevoel. Geen enkele van die titels zit vervat in een afzonderlijke vennootschap. Nu geldt dit dus ook voor Humo. De opslorping kadert in een bredere stroomlijning van De Persgroep. Bij het bedrijf konden we niet onmiddellijk enige commentaar krijgen.



De Persgroep Publishing neemt via een fusie vier volle dochters over. Het gaat dan meer bepaald om Humo, Vacature, gespecialiseerd in recrutering, Depefin en Eco Print Center. Depefin luisterde vroeger naar de naam Tijd Academie, een vroegere dochter van de zakenkrant De Tijd, nu in handen van De Persgroep en Rossel, uitgever van onder meer de krant Le Soir. Tijd Academie werd in 2009 omgevormd tot Depefin en kreeg een kapitaal mee van 130 miljoen euro. Eco Print Center in Lokeren drukt de kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws, diverse andere producten voor De Persgroep en commerciële producten voor derden. Dat alles volgens een milieuvriendelijk drukprocedé, het waterloos drukken. Medialaan, de dochter van de Persgroep die onder meer VTM overkoepelt, slorpt dan weer Media ad Infinitum op, de vennootschap die het tv-station Vitaya bevatte.

Humo kampt al enkele jaren met fors teruglopende oplagecijfers. Toch toonde de vennootschap van het blad nog stevige cijfers. Een omzet van 26 miljoen euro in 2014 was goed voor een nettowinst van 2,2 miljoen euro. Met het verdwijnen van de NV Humo zullen alvast deze cijfers ook voor de concurrentie van De Persgroep niet langer zichtbaar zijn.