Dieter Penninckx, hoofdaandeelhouder van de beursgenoteerde kledingdistributeur FNG, neemt alle aandelen over van de Ellos Group Holding AB. Daarmee wordt FNG een belangrijke speler in de Europese omni-channel retailmarkt. Ellos Group is een e-commerce marktleider in mode en interieur in Scandinavië, bekend van de sterke merken Ellos, Jotex, Stayhard en Homeroom. Penninckx en FNG leggen daarvoor 229 miljoen euro op tafel. Na de transactie zal Nordic Capital, nu hoofdaandeelhouder van Ellos, een belangrijke minderheidsaandeelhouder worden in FNG. Dieter Penninckx kwam de voorbije weken meer in het nieuws als getormenteerde eigenaar van KV Mechelen dan als ondernemer.
Ellos Group is een e-commerce marktleider in mode en interieur in Scandinavië, gekend voor de sterke merken Ellos, Jotex, Stayhard en Homeroom. Ellos Group telt ongeveer 1,7 miljoen actieve klanten, waarin vooral vrouwen tussen 30-60 jaar, de kern van het klantenbestand van Ellos, sterk vertegenwoordigd zijn. Ellos Group biedt een aantrekkelijke mix aan van eigen en externe merken via online winkels en op externe platforms. Daarnaast biedt Ellos Group ook financiële diensten aan via haar eigen schaalbare platform.
“Ellos Group is marktleider in Scandinavië en biedt een zeer aantrekkelijke mix aan van mode en interieur- en decoratieartikelen, met een sterke positionering van haar eigen merken. In combinatie met haar krachtig platform voor financiële diensten, is dit een ideale aanwinst voor FNG. Wij zien deze transactie als een volgende mijlpaal in het groeiverhaal van FNG.” aldus Dieter Penninckx, oprichter en CEO van FNG.
Ellos Group, gevestigd in Borås, Zweden, stelt ca. 500 mensen tewerk en kende in 2018 een omzet van 247 miljoen euro en een aangepaste cash flow van 21 miljoen euro. FNG gelooft sterk in het uitbouwen van ‘local heroes’ zoals Ellos in Scandinavië, Brantano in België en Miss Etam in Nederland. De combinatie van Ellos Group en FNG creëert geografisch gediversifieerde activiteiten met een sterke en duurzame marktpositie, een aantrekkelijke mix van mode- en interieurartikelen en een evenwichtig aanbod van eigen en externe merken. Met een pro forma omzet van 759 miljoen in 2018, zal de gecombineerde entiteit een belangrijke speler worden in het Europese mode-, interieur- en decoratiemarkt.
FNG betaalt 124 miljoen euro in cash en 45 miljoen euro in FNG-aandelen. De overige betalingen lopen over bankfinancieringen.