DISTRIBUTIE – Van Marcke zoekt digitale aansluiting in Nederland

De familiale groep Van Marcke, bekend van zijn sanitaire en chauffage activiteiten, stapt in het kapitaal van de Nederlandse collega Sanitairwinkel. Met die samenwerking wil Van Marck zich in eerste instantie versterken inzake digitale verkooptechnieken. Sanitairwinkel beheert vijf stenen winkels waarvan 4 in Nederland en 1 in Schoten. Maar het is vooral een internetspeler. Met 110 werknemers boekt het een omzet van 34 miljoen euro. Het realiseert jaarlijks een groei van 30 procent. Het blijft wel een heel stuk kleiner dan het West-Vlaamse Van Marcke. De investering is een onderdeel van de onlinestrategie van Van Marcke. Die werd uitgetekend omdat consumenten almaar vaker online een oplossing zoeken, ook voor een nieuwe badkamer of keuken.



Van Marcke heeft 1.600 mensen in dienst en was vorig jaar goed voor een omzet van 470,5 miljoen euro tegenover 436 miljoen het jaar daarvoor. De nettowinst eindigde op 5,2 (4,4) miljoen euro, de cash flow op 16 (14) miljoen euro. De bulk van de omzet boekt de sanitaire groothandel in België en Luxemburg. Daarnaast is Van Marcke actief in Nederland, Frankrijk, Zwitserland, de VS en Malta. In dat laatste land controleert Van Marcke ook de Izola Bank. Dat maakt van de familie een merkwaardig gediversifieerde groep.