Duitse Wernsing zet Belgische ambitie van The Foodmaker op de kaart

(Foto: The Foodmaker)

Deze week opende in Parijs de eerste Franse vestiging van The Foodmaker, een Belgische restaurantketen van salades en biovoeding. De ambitie van The Foodmaker is niet gering. In Frankrijk is er ruimte voor 100 vestigingen. In eigen land zijn er al 12 Foodmakers. Tegen 2020 moeten dat er 20 zijn. The Foodmaker is in handen van het Duitse familiale voedingsbedrijf Wernsing. Gestart als producent van aardappelfrieten groeide dat bedrijf door tot een gediversifieerd voedingsbedrijf, vooral actief in Duitsland, Nederland en Noord-Europa. Foodmaker, een concept van Lieven Vanlommel uit Westerlo, moet de weg openen naar het zuiden van Europa.

Naast het uitbouwen van een restaurantketen profileert The Foodmaker zich ook met de exploitatie van een tweetal winkelformules, steeds in samenwerking met bestaande distributeurs. Zo wil de groep tegen eind 2020 500 Foodmakerkraampjes hebben in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. In zo’n kraampjes worden salades en lunches verkocht. Er zijn er nu al 70 bij Delhaize. In Nederland loopt een test in vijf Albert Heijn-winkels. In Frankrijk openen dit jaar nog 84 saladbars in de keten Monoprix. Ook in Duitsland loopt een test. Met Delhaize gaat de samenwerking nog verder. In vijf Belgische steden baten Delhaize en The Foodmaker samen het winkelconcept Food Atelier uit. Consumenten kunnen er hun online bestelde boodschappen van Delhaize.be ophalen, een beperkt assortiment Delhaize-producten vinden en ter plekke gemaakte ontbijten, lunches, aperitieven en avondmaaltijden van The Foodmaker.