Een epizoötie? Pairi Daiza is er klaar voor !

Eerlijk gezegd, we hadden er, net als u wellicht, geen flauw idee van wat een epizoötie is. Tot we het jaarverslag lazen van het dierenpark Pairi Daiza van Eric Domb en Marc Coucke. En we het woord gingen opzoeken. Een epizoötie is een epidemie onder dieren waarbij er belangrijke sterfte is onder het dierenbestand. Een vogelgriep bijvoorbeeld. Komt er zo’n epizoötie, maar die kans is klein, dan overleeft het bedrijf Pairi Daiza dat. Toch met een beetje geluk. We zijn voorbereid, zeggen ze bij Pairi Daiza.



Een vennootschap moet in zijn jaarverslag een overzicht bieden van de risico’s die eigen zijn aan het bedrijfsbeleid. Bij het dierenpark Pairi Daiza nemen ze die oefening heel ernstig. En dat levert een verrassend overzicht op. Te beginnen met de epizoötie. Hier volgt een overzicht van de andere risico’s.

  • Dieren die ontsnappen en bijtincidenten

De kans is klein maar het is inherent aan dierenparken.

  • Voedselveiligheid

Traiteur Paulus verzorgt de catering in het dierenpark en levert dus dagelijks honderden maaltijden af. Niet voor dieren maar voor mensen. Samen met het park hebben ze procedures opgezet voor kwaliteitscontrole. Ook het personeel wordt ter zake opgeleid.

  • Het weer

Het management van het park berekende dat minder dan 8 % van de bezoekerscijfers bepaald wordt door de weerberichten. Toch zou Pairi Daiza liever iets positievere weerberichten zien en horen. Waarom altijd praten over de kans op regen en niet over het aantal verwachtte uren zonneschijn?

  • Seizoensgebondenheid

55 % van de bezoekers van het dierenpark komen in de maanden juli, augustus en september. Tijdens die maanden mag er dan ook liefst niets negatiefs gebeuren.

  • De economie

Wanneer het economisch slechter gaat, gaan de bezoekers van het park onmiddellijk bezuinigen op hun consumptie in het park. Iets om letterlijk rekening mee te houden.

  • Concurrentie

De concurrentie met andere toeristische aanbiedingen zorgt er voor dat Pairi Daiza de prijzen niet zo maar kan verhogen.

  • Investeringen

Pairi Daiza voert belangrijke investeringen uit in het park, investeringen die niet gegarandeerd leiden tot meer bezoekers. Wel tot hogere onderhoudskosten.

  • Media

Pairi Daiza wordt van nabij opgevolgd door de algemene media. Elke fout wordt dan ook genadeloos uitvergroot.

Over 2016 boekte Pairi Daiza een omzet van 57 miljoen euro, goed voor een netto winst van 1 miljoen euro.