De West-Vlaamse producent van PVC en composietprofielen voor ramen en deuren Deceuninck sluit 2019 af met een verlies van bijna 15 miljoen euro. Dat verlies is bijna volledig te wijten aan lagere volumes en aanhoudend hoge interestvoeten in Turkije. In Europa moet het bedrijf afrekenen met éénmalige herstructureringskosten. De omzet daalde met 6 % tot 633 miljoen euro. CEO en referentieaandeelhouder Francis van Eeckhout, die net geen 30 % controleert van Deceuninck, zegt dat 2019 ontgoochelend was maar hij houdt vast aan de uitgestippelde lange termijn strategie.
De strategische herpositionering van Deceuninck in Europa levert nogal wat kosten op. Een belangrijk element daarbij is de afslanking van de fabriek in Duitsland en de transfert van productievolumes naar Polen waar de voorbije 3 jaar geïnvesteerd werd in bijkomende capaciteit. Dat resulteerde in een éénmalige kost van 9 miljoen euro. Hoewel bepaalde economische indicatoren recent verbeterd zijn, blijft het moeilijk het tijdstip van een economisch herstel in Turkije te voorspellen, aldus het bedrijf.
“2019 was een jaar met vele uitdagingen voor ons bedrijf en hoewel de resultaten ontgoochelend zijn, stellen deze de lange termijn visie die we aan het implementeren zijn en die zal resulteren in een sterker en duurzamer Deceuninck niet in vraag. Ons businessmodel en onze marktpositie in Turkije, de Emerging Markets en de VS blijven, ondanks de tijdelijke vertraging, zeer sterk. In Europa was ons businessmodel niet efficiënt genoeg maar we zijn op goede weg om dit structureel aan te pakken. Vele projecten, zoals de lancering van de bekroonde Elegant-serie, recyclage, het optimaliseren van onze voetafdruk en het versterken van ons merk worden gelijktijdig geïmplementeerd. Dit is niet eenvoudig en het zet druk op onze resultaten, maar we blijven overtuigd van de voordelen ervan op lange termijn, niet alleen voor ons, maar ook voor onze klanten.” zo reageert CEO Francis Van Eeckhout.