EXCLUSIEF: Ontdek het “klein Versailles” van de Vlaamse jeanskoning

Chateau Petit Trianon” wordt het genoemd, naar de tuinen van het paleis van Versailles. Of nog, “het kasteel der kastelen van België”. Superlatieven genoeg voor dit schoolvoorbeeld van een laat-18e-eeuws ‘maison de plaisance’ in zuivere classicistische of Louis XVI-stijl. Het gebouw werd grondig gerestaureerd door Jacques Bruynooghe, ook gekend als de Vlaamse jeanskoning. Bruynooghe maakte fortuin in Tunesië met de productie van jeans waar hij enkele decennia terug tot 5.000 man te werk stelde. De nu 74-jarige industrieel heeft een zwak voor oldtimers en kastelen. Hij kocht en restaureerde ook de SS Delphine, het laatste varende door stoom aangedreven luxeschip.

Chateau Petit Trianon” situeert zich in Zulte, op de grens van Oost- en West-Vlaanderen, en gaat samen met een park van 13 hectare. Het gebouw van 1785 werd ontworpen door Barnabé Guimard , een leerling van Jaques IV Angel Gabriel. Die laatste is dan weer gekend als ‘de wederopbouwer van Versailles’ en bouwmeester van het Koningsplein en het Warandeplein te Brussel. Opdrachtgever voor de bouw was Alphonse Pierre Antoine Baut de Rasmon, afkomstig uit een kapitaalkrachtige Gentse familie van industriëlen en lid van onder meer de Staten-Generaal. Zijn park werd aangelegd op ingeving van de Duitse tuinbouwkundige Hirtzfeld. Binnen zijn de hal en de grote salon verfraaid met een classicistische stucdecoraties met onder meer halfreliëfs van de beeldhouwers Moretti. U kan het kasteel ook bezoeken op de website Luxevastgoed.be. (Lees verder onder de foto)



Het kasteel werd in 2005 volledig vernieuwd onder impuls van Jacques Bruynooghe. Die industrieel kocht en restaureerde eerder al het kasteel van Roborst in Zwalm in de Vlaamse Ardennen. Maar publiek liep hij vooral in de kijker als koper van de SS Delphine. Dit stoom luxeschip werd gebouwd in 1921 in opdracht van de Amerikaanse autofabrikant Horace Dodge en wel als geschenk voor zijn dochter Delphine. Het vaartuig werd tijdens de Tweede Wereldoorlog omgedoopt tot USS Dauntless en deed dienst als ontmoetingsplaats voor Roosevelt, Stalin en Churchill. De wereldleiders hielden er geheime gesprekken die voorafgingen aan het Verdrag van Jalta. Na de oorlog diende het jacht nog een tijdje om jonge zeelui op te leiden, maar de opeenvolgende eigenaars lieten het nadien verkommeren. In 1997 liet Bruynooghe het van Marseille naar Brugge slepen om het daar te laten restaureren. (Lees verder onder de foto)

Jacques Bruynooghe

Maar die ambitie zou hem zuur opbreken. Zowel de scheepvaartpolitie als de sociale inspectie vielen binnen op de restauratiewerf, op zoek naar illegale arbeiders uit Litouwen . Bruynooghe werd beticht en in eerste aanleg veroordeeld voor mensenhandel. In beroep werd die beschuldiging echter niet weerhouden. Wel weerhouden was een boete voor Bruynooghe van 112.000 euro. Maar Bruynooghe zette door en maakte van de Delphine opnieuw een varend kasteel met bar, jacuzzi’s, grote ‘zonneweide’, lederen sofa’s, fijne lambrisering, eetkamers, suites en hutten vol Edwardiaanse pracht. In Monaco, waar prinses Stéphanie het doopte, kon je het jacht voor 60.000 euro per dag huren. Iets wat onder andere F1-piloot Michael Schumacher en U2-zanger Bono deden. In 2015 verkocht Bruynooghe de SS Delphine. De huurprijs is ondertussen gestegen tot 400.000 euro per week of 130.000 euro per dag voor speciale events.