EXCLUSIEF – Prins Albert II van Monaco ronselt zelf miljardairs – Maak kennis met Monaco Private Label

Prins Albert II van Monaco heeft een heel systeem uitgewerkt waarbij zijn diensten actief op zoek gaan naar potentiële nieuwe inwoners van het prinsdom. Alles start bij de 133 consuls van Monaco die werken in het buitenland. Zij leggen lijsten aan van potentiële miljardairs die in aanmerking komen om de stadstaat te bevolken. Jaarlijks worden die prospecten uitgenodigd door de Monegaskische Private Label club. Tijdens een groots opgezet event is de toespraak van Albert II het hoogtepunt. Wie wordt uitgenodigd krijgt meteen een lidkaart voor het leven van Private Label Monaco. Private Label zal dan alles doen om een domicilie voor zijn nieuwe leden te regelen. Dat alle domiciliedossiers moeten worden goedgekeurd door de diensten van de prins, helpt daarbij natuurlijk.



De voorbije dagen brachten de media berichten over vermogende Belgen die een klein appartementje huren van 30 m² om een fiscaal aantrekkelijk domicilie te krijgen in Monaco. Maar voor de prins van Monaco Albert II zijn dat eigenlijk sukkelaars. In 2009 richtte hij Private Label Monaco op met als doel zoveel mogelijk miljardairs in zijn stadstaat te krijgen. Om dat doel te bereiken zet hij eerst zijn diplomatiek netwerk in van 133 consuls. Die prospecteren hun buitenlands werkgebied op zoek naar potentiële miljardairs.

Die prospecten worden uitgenodigd op een jaarlijks event dat Private Label organiseert. Private Label is officieel een onderdeel van Grimaldi Forum, een event bedrijf van de prinselijke Grimaldi familie dat onder meer eigenaar is van het prestigieuze congrescentrum aan de kust in de wijk Larvotto. Dit jaar vond in maart de 10de verjaardag plaats van Private Label Event. Tientallen gasten waren er uitgenodigd. Op dinsdag 12 maart was de prins de gastheer van de lunch. De keynote spreker was de Monegaskische minister van Financiën Jean Castellini. Alles achter gesloten deuren. Casetellini lichtte er toe hoe fiscaal aantrekkelijk Monaco is en vooral, hoe betrouwbaar het prinsbisdom is. Hier zal de staat u niet na enkele jaren onverhoeds alsnog overvallen op zoek naar uw belastingen.

Wie uitgenodigd wordt door Private Label is meteen ook lid van de club. Dat houdt in dat hij of zij direct contact kan opnemen met Michel Bouquier, en ook alleen met Bouquier. Hij is het enige aanspreekpunt maar biedt ook het antwoord op alle vragen. Discretie verzekerd. “Onze leden komen naar ons, wij gaan nooit naar hen.” zegt Bouquier. Wat de voordelen zijn van het lidmaatschap? De club stelt discreet conciërge personeel ter beschikking, ongelimiteerd. Dat is niet onbelangrijk voor wie zijn verblijf in Monaco moet combineren met een drukke zakelijke carrière. En de leden worden uitgenodigd op de Formule 1 race en de Monaco Yacht Show. En natuurlijk, ze krijgen antwoord op al hun vragen, zeker en vast wanneer het gaat om domiciliëring in het tweede kleinste land ter wereld. En dat komt goed, want de domiciliedossiers moeten ultiem worden goedgekeurd door de diensten van de prins. Goede relaties zijn dan altijd belangrijk.

De Private Label Club telt momenteel 1.500 leden uit 43 landen.