De kledingdistributeur CRG van de familie Claes blijft kampen met de verschuivende consumptiepatronen. De ketens JBC en Mayerline zagen hun globale omzet vorig jaar teruglopen van 237 naar 221 miljoen euro. Het netto verlies verdiept zich van 11 naar 18,9 miljoen euro. Wie winstcijfers zoekt, moet al teruggaan tot 2010. De groep heeft een strategische denkoefening afgewerkt die resulteert in een fysieke herschikking van hun winkels. Bedoeling is kinderen meer aandacht te geven bij JBC en vijftigers bij Mayerline. In afwachting van de resultaten van die oefening heeft het bedrijf nog geen financiële afwaardering doorgevoerd van haar distributiekanalen.
CRG, voluit Claes Retail Group, noemt drie redenen voor de moeilijke tijden die het doormaakt: de verschuiving van de aankopen naar e-commerce, de internationalisering van de sector en de komst van prijsbrekers op de Belgische markt. Als antwoord op die uitdagingen krijgen de kledingketens JBC en Mayerline een facelift. Een pilootproject werd opgestart in de JBC winkel in het Waasland Shopping Center. Er zal meer aandacht gaan naar kinderen. Bij Mayerline wordt dan weer gemikt op vijftigers.
Claes Retail Group heeft in België en Luxemburg 132 JBC-winkels. In Duitsland zijn er zeven verkooppunten. Van de keten Mayerline zijn er 61, waarvan 16 in een vestiging van de Inno. Vorig jaar werden vier winkels gesloten. De verkoop via internet is momenteel goed voor 7 % van het totale volume. De familie Claes nam ondertussen ook een minderheidsparticipatie in Washkot, een startend bedrijf gespecialiseerd in het wassen en hergebruiken van luiers. Dat bedrijf draait nu nog verlies maar mikt met CRG op meer marketingkracht. Een nieuw soort luier moet ook de weg openen naar de markt van de kindercrèches en de rusthuizen.