Familie Moorkens stapt in online apotheker Viata (en koopt Thibaut Courtois uit)

Thibaut Courtois

De Antwerpse familie Moorkens zet een nieuwe stap in haar diversificatieverhaal, weg van de klassieke autodistributie. Ze investeert 2,5 miljoen euro in de online apotheker Viata en wordt daarmee de enige aandeelhouder van het bedrijf naast de drie oprichters. Die laatste behouden wel de meerderheid. Moorkens koopt alle kleine aandeelhouders uit, waaronder Rode Duivel Thibaut Courtois. Viata is de derde grootste online apotheek in België, na Newpharma en Farmaline. Bij het Luikse Newpharma, dat dit jaar een omzet van 100 miljoen wil boeken, stapte de familie Colruyt in 2017 in het kapitaal. Het Tongerse Farmaline kwam in 2016 in handen van het Duitse Shop Apotheke.

Viata werd in 2014 opgericht door Benoit Van Huffel, Gianni De Gaspari en Kristien Vermeer. Die laatste baat in de Limburgse gemeente Bilzen een dorpsapotheek uit. Dat werd de officiële springplank voor de webshop Viata. Bij de oprichting overtuigden de drie ondernemers een aantal kennissen, onder wie de Bilzense doelman Courtois, om te investeren in hun bedrijf. De online apotheek levert een keuze uit meer dan 30.000 medicijnen aan huis via de Pickup-afhaalpunten van de pakjesbezorger DPD. Met die online strategie haalt Viata een jaarlijkse omzetgroei van 50 procent neer. Vorig jaar draaide het bedrijf naar verluidt een omzet van meer dan 10 miljoen euro, waarvan een aanzienlijk deel in het buitenland.



Eind 2017 haalde Viata via crowdlending – waarbij particulieren geld konden lenen – in één dag tijd 500.000 euro op om verder te investeren in de internationale groei. Snel maakten de oprichters duidelijk dat ze op zoek waren naar een externe investeerder. Dat werd de holding van de Antwerpse familie Moorkens. Alcopa, van oudsher bekend als invoerder en distributeur van auto’s, verwierf eerder dit jaar een ‘aanzienlijk minderheidsaandeel’ in Viata, bevestigt investeringsdirecteur Laurent Paul Van Steirtegem aan De Tijd. Alcopa is bezig met een grote heroriëntatie, waarbij het zijn weinig rendabele autobusiness verkoopt en nieuwe activiteiten verwerft.