Familie Moorkens stapt in Jommeke

JommekePhilippe Moorkens, telg uit de gelijknamige familie die de auto invoerder Alcopa controleert, heeft een belang van 29 procent genomen in het Ballon Media, specialist in strips en kinderboeken. Ballon Media is onder meer de uitgever van de stripreeks Jommeke en verzorgt de distributie van grote stripuitgeverijen als Dupuis, Dargaud, Le Lombard en Casterman. Zij zijn bekend van stripfiguren als Largo Winch, Blueberry, De Blauwbloezen, Robbedoes, XIII, Thorgal, Lucky Luke en Kuifje.



Van de stripreeks ‘Jommeke’ gingen in 61 jaar tijd 62 miljoen albums over de toonbank. “We investeren omdat we in het product geloven en omdat we willen helpen bij het uitstippelen van een langetermijnstrategie”, zegt Philippe Moorkens in de krant de Tijd. “Het is nog niet duidelijk hoe die strategie er moet uitzien, maar we zijn er in geen geval ingestapt als durfkapitalist. Het is de bedoeling dat we als sparringpartner werken. We hebben trouwens al langer een vriendschapsband met eigenaar Alexis Dragonetti.”

Dragonetti kocht vorig jaar de familie Moortgat uit en houdt na de verkoop van 29 procent aan de familie Moorkens 51 procent over in Ballon Media. “Ons grote voorbeeld is Studio 100, zegt Dragonetti in de krant. Als we daar maar een fractie kunnen van bereiken, zijn we al heel tevreden.”

Volgens Dragonetti zijn er tal van denksporen om Jommeke te laten groeien. “Van de ‘Jommeke’-strips ‘Paradijseiland’ en ‘De jacht op een voetbal’ kan je perfect een kinderboek maken. Van andere stripverhalen zou je dan weer een tv-reeks, theatershow of beleveniscentrum kunnen maken. Ook in het buitenland zijn groeimogelijkheden. Het Franse Média-Participations heeft als grootste stripuitgeverij in Europa een belang van 20 procent. Daar zijn nog kruisbestuivingen mogelijk.”

Ballon Media verkocht vorig jaar 2 miljoen strips en 2 miljoen eigen kinderboeken, goed voor 15 miljoen euro omzet en 311.000 euro bedrijfswinst.